چگونه قیف فروش سودآور برای کسب و کارمان ایجاد کنیم؟ | تحلیل با وب متریک

تجارت الکترونیک امروزه سهم عمده ایی در کسب و کارها ایفا می کند. وجود مدلی برای درک بهتر سفر مشتری در کسب و کارهای آنلاین بسیار حائز اهمیت می باشد. در این راستا مدل قیف فروش توانسته معیارهای مورد نیاز صاحبان کسب و کار آنلاین را به خوبی پاسخگو باشد. لذا تیم وب متریک مقاله ایی با این مضمون برای شما عزیزان تهیه کرده است.

چه بدانیم و چه ندانیم مدل قیف فروش (Sales Funnel) در کسب و کار همه ما وجود دارد. لذا در صورت دانستن این مدل و تحلیل درست آن، می توانیم تاثیر هدفمندی بر روی این مدل و به تبع آن در کسب و کار خود داشته باشیم. در تجارت الکترونیک (E-Commerce) توجه کافی به قیف فروش کجا تاثیر گذار خواهد بود؟  بله، 100% روی بهینه سازی وب سایت و اپلیکیشن شما. هر کدام از گام های قیف فروش تاثیر بسزایی در رفتار مشتری (Customer Behaviour) خواهند داشت، لذا درک درست هر پله نتیجه مثبتی در جذب (Engagement) مشتریان خواهد داشت. در واقع این مدل به تفکیک داده ها در وبسایت شما و شناخت بهتر مخاطبان (Audience) شما کمک شایانی خواهد نمود. درک صحیح مدل قیف فروش به نحوه جذب مشتریان سایت یا اپلیکیشن شما و همینطور نحوه تصمیم گیری آنها برای خرید از شما کمک خواهد کرد. ولی قیف فروش چیست؟ چرا این قیف برای صاحبان کسب و کار اهمیت دارد؟

sales-funnel-intro
تشریح عملکرد قیف فروش

قیف فروش چیست؟

ساده ترین تعریف مدل قیف فروش به شرح ذیل می باشد:

“مسیری که بازدیدکنندگان سایت و اپلیکیشن شما برای خرید محصولات و خدمات در سایت شما طی می کنند”. این در حالی است که برخی از بازدیدکنندگان در ابتدای مسیر قیف، سایت شما را ترک می کنند و برخی دیگر تا انتهای قیف و خرید نهایی و مشتری شدن با شما همراه هستند و خبر خوب اینکه، شما تاثیر مستقیمی روی تبدیل (Conversion) کاربران به مشتریان سایت و اپلیکیشن بین گام های مختلف قیف فروش دارید.

چرا قیف فروش اهمیت دارد؟

همانگونه که عنوان شد قیف فروش کسب و کار شما مسیر حرکت بازدیدکنندگان سایت را پیش از خرید مشخص می کند. بدین شکل صاحبان کسب و کار می توانند نقاطی که کاربران سایت آنها را ترک می کنند شناسایی و برنامه ریزی لازم را جهت رفع  آنها انجام دهند.

قیف فروش چگونه کار می کند؟

در این قسمت سعی داریم تا مکانیزم عملیات در قیف فروش را برای شما عزیزان توضیح دهیم. در این مقاله خیلی ساده سعی خواهیم کرد تا در چهار سطح بشرح ذیل چگونگی کارکرد قیف فروش را توضیح دهیم:

  • بازدید کننده (Visitor): بازدید کننده از طریق موتورهای جستجو یا شبکه های اجتماعی به سایت یا اپلیکیشن شما می رسد.
  • کاربر (Prospect): زمانی که بازدید کننده وارد سایت یا اپلیکیشن شما می شود، از آن نقطه زمانی به بعد کاربر سایت یا اپلیکیشن شما می باشد. کاربر هر سایت و اپلیکیشن می تواند پست های مربوط به بلاگ یا محصولات سایت یا اپلیکیشن را مشاهده نماید.
  • مشتری بالقوه (Lead): زمانی که کاربری فرمی را در سایت یا اپلیکیشن شما تکمیل نماید و اطلاعات ارتباطی خود مانند ایمیل و موبایل خود را در اختیار شما قرار دهد، بعنوان مشتری بالقوه سایت یا اپلیکیشن شما قلم داد خواهد شد. مشتریان بالقوه اصولا با یک پیشنهاد جذاب مانند اطلاعات در خصوص پست جدید یا کد تخفیف خرید کالا یا خدمت به سایت یا اپلیکیشن شما دوباره مراجعه خواهند کرد.
  • مشتری نهایی (Customer): در این پله، مراجعه کننده از شما خرید انجام داده است و بعنوان مشتری سایت یا اپلیکیشن شما قلم داد می شود.

با عنایت به موارد فوق الذکر، چهار عامل بازدیدکننده، کاربر، مشتریان بالقوه و مشتریان نهایی از نظر رفتارسنجی به چهار شکل به شرح ذیل اقدام می نمایند که به اصطلاح پیش بینی ذهنیت مشتری (Prospective Customer Mindset) نامیده می شود:

  • آگاهی (Awareness): لحظه شکار بازدید کننده را لحظه آگاهی می گویند که در قالب یک پست جذاب، نتیجه موتور جستجو مانند گوگل اتفاق می افتد. اصولا زمانی بازدید کننده به طرف شما می آید که احساس کند برای یک نیاز خود به یک سایت یا اپلیکیشن متناسب و در زمان مناسب وارد شده است.
  • جذابیت (Interest): زمانی که کاربر در قیف فروش به این مرحله می رسد، به معنای این است که بررسی بازار خود را انجام داده است و مقایسه بین خدمات و کالاهای سایت های مختلف و اپلیکیشن های مختلف را انجام داده است. این زمانی است که شما باید با یک انتقال اطلاعات جذاب به کاربر خود کمک کنید که ذهنیت بازتری نسبت به نیاز خود پیدا کند. در این مرحله مشتری باید به تبحر شما در رفع نیاز خود پی ببرد؛ لذا به هیچ وجه سعی در فروش محصول در این مرحله به مشتری نکنید.
  • تصمیم گیری (Decision): مرحله ایی که مشتری بالقوه آماده خرید است مرحله تصمیم گیری می باشد. در این مرحله دو تا سه گزینه برای مشتری بالقوه وجود دارد که خوشبینانه شما هم جزو آنها خواهید بود. این لحظه ایی است که شما باید تیر آخر را بزنید و پیشنهاد ویژه ایی مانند ارسال رایگان، کد کوپن تخفیف یا امتیاز باشگاه مشتریان خود را رو کنید.
  • خرید (Action): مرحله آخر ورود مشتری به چرخه فروش شماست. مشتری دراین مرحله خرید خود را نهایی می کند. باید توجه کنیم که در این نقطه کار ما تمام نشده است. از این مرحله به بعد باید برنامه ریزی بابت بازگشت مشتری و فروش دوباره محصولات به مشتری را در دستور کار خود قرار دهیم.

چگونه یک قیف فروش مفید برای سایت یا اپلیکیشن خود بسازیم؟

مراحل تهیه یک قیف فروش متناسب کسب و کار شما شامل مراحل ذیل می باشد:

  1. تحلیل رفتار مشتریان هدف: انتخاب بازار هدف مشخص در برنامه ریزی منسجم مشتریان هدف مورد نظر کمک شایانی خواهد نمود.
  2. جذب مشتریان هدف: در این مرحله با کمک تبلیغات یا تکنیک های ارگانیک باید به چشم مشتریان خود بیاییم.
  3. تهیه صفحات فرود (Landing Pages): تبلیغ یا تکنیک های ارگانیک می بایست در مرحله دوم به یک صفحه فرود هدفمند منتهی شود تا کاربر طبق یک سفر مشتری از پیش برنامه ریزی حرکت کند و به هدف مورد نظر سایت یا اپلیکیشن برسد.
  4. تهیه کمپین های ایمیل و اس ام اس: مشتریانی که وارد کمپین های شما می شوند، در حقیقت مشتریان بالقوه شما هستند که می بایست فراخوانی مجدد جهت پیگیری شوند.
  5. وفادارسازی مشتریان کنونی: حتما و حتما در حفظ مشتریان کنونی هم باید کوشا باشیم چرا که هزینه جذب را برای ایشان پرداخت کرده ایم.

نظر به موارد فوق و اهمیت پیاده سازی صحیح و پایش مدل قیف فروش در سایت و اپلیکیشن شما، سایت وب متریک ابزار قیف فروش را با کاربری بسیار ساده برای مشتریان خود فراهم نموده است تا سایت ها و اپلیکیشن ها بتوانند در مراحل مختلف نسبت به بهبود مدل کسب و کار خود اقدام فرمایند.

نظرات بسته شده است.