17 شاخص دیجیتال مارکتینگ کسب و کارهای آنلاین | تحلیل با وب متریک

شاخص دیجیتال مارکتینگ چیست؟

هر بازاریاب و برند باید پاسخ این پرسش را بدانند، اگر می‌خواهند تلاش‌های بازاریابی خود را به‌طور دقیق و %100 دنبال کنند و نتایج  فعالیت‌هایشان را مشاهده کنند می بایست یاد بگیرید که شاخص دیجیتال مارکتینگ چه مواردی هستند و دلایل اهمیت هر یک را بدانند و به چه شکلی پیگیری نمایند.

شاخص ارزیابی (KPI) در بازاریابی دیجیتال چیست؟

یک شاخص عملکرد کلیدی (KPI) یک مقدار قابل‌اندازه‌گیری است که میزان پیشرفت در مسیر دستیابی به یک هدف تجاری را نشان می‌دهد که به اهداف خاص یک کمپین و فعالیت بازاریابی گره خورده ‌است. شاخص دیجیتال مارکتینگ در بازاریابی متفاوت از معیارهای بازاریابی معمولی است. شاخص دیجیتال مارکتینگ نشان‌دهنده کارآیی مربوط به پروژه‌ها و برنامه‌ها می باشند. معیارهای بازاریابی، ویژگی­ها با قابلیت پیگیری می باشند تا وضعیت فعالیت‌های بازاریابی سایت و شبکه های اجتماعی را رصد کنند.

 چرا شاخص های بازاریابی دیجیتال مهم هستند؟

شاخص دیجیتال مارکتینگ به این دلیل مهم است که به شما کمک می‌کند موارد زیر را تعریف کنید:

  • به کجا می‌روید؟ (منظور و اهداف بازاریابی شما چه چیزهایی هستند؟)

  • چطور به آنجا برسیم؟ (چه کارهایی برای رسیدن به آن اهداف باید انجام دهید؟)

  • آیا به سمت مقصد نهایی در حرکت هستید؟ (آیا تلاش‌های شما نتایج ارزشمندی به بار آورده ‌است؟)

  • چطور می‌توانید مسیرهای بهتری را شناسایی کنید؟ (برای دست‌یابی به نتایج بهتر چه چیزهایی را می توانید تغییر دهید؟)

  • چه زمانی باید انتظار رسیدن به مقصد را داشته باشید؟

  • آیا به مقصد نهایی رسیدید؟

مزایای رقابتی شاخص دیجیتال مارکتینگ در مقایسه با سایر بازاریابی‌ها و شاخص‌ها چیست؟

بدون این شاخص‌ها، ایجاد فعالیت‌های بازاریابی استراتژیک و ارزیابی نتایج بازاریابی سخت و دشوار است.  همچنین شاخص‌ دیجیتال مارکتینگ با امکان در دسترس بودن به شما کمک می‌کند تا ارزش فعالیت‌های بازاریابی خود را به مدیران مافوق و مشتریان خود ثابت کنید. شما می‌توانید شاخص‌ دیجیتال مارکتینگ را به یک الگوی گزارش بازاریابی اضافه کنید تا نتایج و بازگشت سرمایه (ROI) بازاریابی خود را نشان دهید.

۱۷ شاخص دیجیتال مارکتینگ تاثیرگذار در کسب و کار شما

چند ده تا شاخص دیجیتال مارکتینگ مربوط به بازاریابی وجود دارد. انواع معیارهای بازاریابی که شما باید آنها را پی‌گیری و دنبال کنید براساس نوع فعالیت‌هایی که شما دارید و اهدافی که تنظیم کرده‌اید، متفاوت و متغیرخواهند بود. در اینجا لیستی از رایج ترین و با ارزش‌ترین شاخص های دیجیتال مارکتینگ تشریح شده است.

1. تعداد تبدیل‌ها (Conversion):

یک تبدیل زمانی اتفاق می‌افتد که یک کاربر یک اقدام مطلوب را انجام دهد. برای فعالیت‌های بازاریابی خود، شما می‌توانید انواع تبدیلات را پیگیری کنید. به طور مثال، یک تبدیل زمانی می‌تواند رخ دهد که یک نفر:

  • یک ایمیل را باز کند.
  • روی لینک کلیک کند.
  • یک فرم را تکمیل ‌کند.
  • تماس تلفنی انجام دهد.
  • یک خرید انجام ‌دهد.
  • یا عملی که شما می‌خواهید را انجام می‌دهد.

2. نرخ تبدیل (Conversion Rate):

نرخ تبدیل یک درصدی از تعداد تبدیل‌ها تقسیم بر تعداد افرادی که از وب‌‌سایت شما بازدید کرده‌اند را  نشان می‌دهد. بهبود نرخ تبدیل به طور قطع یکی از مهمترین پارامترهایی می باشد که شما بایستی همیشه پیگیری کنید.

فرمول:   تعداد بازدیدها / تعداد تبدیل ها = نرخ تبدیل

3. هزینه برای هر تبدیل:

هزینه برای هر تبدیل مقدار پولی است که برای رسیدن به تبدیل مورد نظر و دلخواه خود خرج می‌کنید.

فرمول :  تعداد تبدیل ها / بودجه = هزینه در هر تبدیل

4. تعداد کاربران با احتمال تبدیل به مشتری:

یک راهنمایی زمانی است که شما اطلاعات تماس را از یک مشتری احتمالی یا یک چشم‌انداز به دست می‌آورید. مشتر‌ی‌ها اغلب به صورت زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

  • مشتریان واجد شرایط بازاریابی(MQLs) است که به یک برند علاقه نشان داده‌اند.
  • مشتریان واجد شرایط فروش(SQLs) است که به خرید از یک برند علاقه نشان داده‌اند.

5. هزینه هر مشتری:

هزینه هر مشتری مقدار پولی است که برای بدست آوردن یک مشتری جدید خرج می‌کنید.

فرمول: تعداد مشتریان احتمالی / بودجه  

6. تعداد نمونه‌های آزمایشی:

ارائه تعدادی از نمونه‌های آزمایشی محصول (Demo) به کاربران آنلاین بالقوه، نوع ارزشمندی از فرآیند شاخص های بازاریابی محصول است.

7. مشتریان آنلاین جدید:

تعداد مشتریان جدید، یک شاخص ساده اما مفید در بازاریابی است.

8. هزینه به دست آوردن مشتری آنلاین:

هزینه دستیابی به مشتری آنلاین میزان پولی است که برای به دست آوردن مشتری آنلاین جدید هزینه می‌کنید.

فرمول: تعداد مشتری های جدید/ بودجه = هزینه خرید مشتری

9. رشد فروش:

دو شاخص کلیدی در رشد فروش معرف میزان فروش و ارزش فروش در دیجیتال مارکتینگ دارای اهمیت زیادی می باشند.

10. رتبه‌بندی جستجو:

یکی از رایج‌ترین انواع شاخص‌ دیجیتال مارکتینگ، میزان جستجو در موتورهای جستجو مانند گوگل می باشد.

11. رتبه الکسا (Alexa):

شاخص دیگری که اعتبار و قدرت دیجیتال را نشان می‌دهد رتبه الکسا می باشد، که نشان می‌دهد چگونه یک سایت به صورت آنلاین عمومیت دارد. البته این شاخص به صورت دقیق قابل استناد نیست و فقط بعنوان یک معیار حدودی مورد استفاده قرار می گیرد.

12. ترافیک ارگانیک سایت:

ترافیک ارگانیک، مقدار رشد ترافیک ارسال‌شده به یک  وب سایت از طریق جستجوی موتورهای هوشمند جستجو مانند گوگل و بینگ می باشد.

13. ترافیک ارجاع از سایت های دیگر:

ترافیک سایت ارجاع، میزان ترافیک ارسالی به وب سایت از طریق لینک‌های وب‌سایت‌های دیگر است.

14. ترافیک از شبکه های اجتماعی:

ترافیک سایت از شبکه های اجتماعی میزان ترافیک ارسالی به یک وب سایت از طریق وب‌سایت‌های ارتباط جمعی مانند اینستاگرام، فیسبوک و غیره را دارد.

15. میزان اشتراک پذیری در شبکه اجتماعی:

میزان اشتراک پذیری در شبکه های اجتماعی نشان‌دهنده تعداد دفعاتی است که بخشی از محتوا از طریق سایت‌های ارتباط جمعی اصلی به اشتراک گذاشته شده ‌است.

16. تعداد رپورتاژهای خبری:

تعداد رپورتاژهای خبری نوعی شاخص آگاهی از برند است که تعداد دفعات ارجاع به سایت از طریق بک لینک مربوطه را نشان می دهد.

17. تعداد لینک‌های ورودی:

لینک‌های ورودی بک‌لینک‌هایی هستند که از خروجی‌های رسانه‌ای و یا وب‌سایت‌های دیگر به وب‌سایت شما اشاره می‌کنند.

حالا شما می‌توانید به طور کامل پاسخ دهید، “شاخص بازاریابی دیجیتال چیست؟”

تصمیم بگیرید و انتخاب کنید که کدام شاخص دیجیتال مارکتینگ با کمپین، فعالیت‌ها و اهداف شما همخوانی دارد، سپس از آن‌ها برای نظارت بر عملکرد خود، تحلیل نتایج، و نشان دادن ارزش کارتان و ارائه نتایج به مدیریت، تصمیم گیرندگان یا مشتریان نشان بدهید. پیشنهاد ویژه ما استفاده از ابزار تحلیل وب متریک (www.webmetric.ir) می باشد؛ چرا که تمامی شاخص های مهم دیجیتال مارکتینگ به صورت کاملا آنلاین و هوشمند در هر زمان قابل استخراج و ارائه به مدیران برای تصمیم گیری می باشد. بدین صورت اثربخشی تلاش‌های بازاریابی شما کاملا قابلیت پیگیری و اندازه گیری خواهد داشت.

ممکن است شما دوست داشته باشید