فراتر از الگوریتم های گوگل در بازاریابی محتوا | تحلیل با وب متریک

گوگل به تازگی توصیه‌هایی برای سئو – روش‌هایی برای حضور بهتر در موتورهای جستجو – منتشر کرده است. هدف بیان نکاتی است که به حفظ کیفیت محتوا با وجود تغییر در الگوریتم‌های گوگل (گوگل فاکتورهای متعددی برای مقایسه سایت‌ها دارد که گاه در قالب یک الگوریتم وارد دنیای اینترنت می‌شوند) منجر می‌شوند. اما بیشتر مردم یک چیز را درباره گوگل نمی‌دانند: تعداد تغییراتی که گوگل در الگوریتم های گذشته خود ایجاد کرده است نه تنها کم نبوده؛ بلکه به میزان قابل ملاحظه‌ای بیش از حد انتظار بوده است. به طوری که از زمان پیدایش گوگل تاکنون حدود 3200 تغییر در متریک های خود اعمال کرده است.

پس به جای تمرکز بر هماهنگ شدن با الگوریتم‌های جدید، شما باید سایت خود را با اهداف اصلی گوگل همراستا کنید. ابتدا به سراغ توصیه‌هایی می‌رویم که خواسته گوگل می باشد و بعد توضیح می‌دهیم که معنی آنها واقعا چیست.

Google-algorithms-trends
گرایش الگوریتم های بررسی محتوا در گوگل

توصیه گوگل برای سئو‌کاران

بهتر است بدانید که گوگل، معمولا منظور خود را مبهم بیان می‌کند. اما آنها در این مورد خاص، اشاره کردند که شما باید بر محتوا تمرکز کنید. در واقع توصیه‌های گوگل، لیستی از سوالات است که شما باید درباره محتواهای خود بپرسید. اما از آنجایی که آنها فقط سربسته حرف می‌زنند، پس ما تصمیم گرفتیم ابتدا به سراغ سوالاتی برویم که برای گوگل مطرح می باشد و سپس به تشریح مقصود اصلی الگوریتم های گوگل برسیم.

سوال‌های هدف از محتوا از دید گوگل

  • آیا محتوا شما اطلاعات، گزارش، تحقیق و یا تحلیل واقعی را ارائه می‌دهد؟

اگرچه گوگل هرگز دامین ها را بخاطر کپی کردن جریمه نکرده است ولی به دنبال محتوای جدید و تازه بوده است برای کرال کردن. این روزها همراه با چند صد میلیون وبلاگی که در اینترنت وجود دارند، محتواهای زیادی چندین بار منتشر می‌شوند. پس به تک بودن محتوای خود اهمیت دهید.

  • آیا محتوا یک توصیف جالب، کامل و جامع از موضوع ارائه می‌دهد؟

زمانی که یک کاربر چیزی را جستجو می‌کند، خواسته گوگل ارائه پاسخ با حداقل تلاش است. آنها نمی‌خواهند کاربر برای رسیدن جواب، مجبور شود به سایت‌های مختلف مراجعه کند. صفحه‌هایی که کامل هستند و به تمام سوالات جواب می‌دهند، بیشتر احتمال دارد در بالای لیست جستجو قرار بگیرند. به بیانی دیگر، اگر شما یک محتوای مختصر و مفید بنویسید، احتمالا برای فردی که جستجو می‌کند راضی‌کننده نیست و معنی این پایین آمدن امتیاز شما است.

  • آیا تحلیل دقیق و اطلاعات جالب در محتوا وجود دارد؟

آیا محتوای شما چیزی بیشتر از رقابتی که در لیست جستجوی گوگل وجود دارد پیشنهاد می‌کند؟‌ مرزهای تولید محتوا را عقب برانید. راه انجام این کار با ارائه تحلیل‌ یا نتیجه‌گیری از داده‌های اضافه‌ای است که  می‌تواند برای خواننده مفید باشد.

  • اگر محتوا شما بازنویسی و یا صرفا کپی از منابع دیگر باشد؛ آیا به محتوای شما ارزش افزوده ایی اضافه شده است؟

گوگل درباره کارهایی که نباید انجام دهید صریح است؛ از کپی و پیست کردن مطالب دیگران، بدون اضافه کردن اظهار نظر خود جدا بپرهیزید. اگر می‌خواهید محتوای شخص دیگری را به عنوان منبع معرفی کنید، مطمئن شوید که از نتیجه‌گیری خود استفاده کرده‌اید و بخش بزرگی از نوشته‌تان اصیل و تک باشد.

سوال‌های کیفیت محتوا از دید گوگل

  • آیا گوگل می‌تواند عنوان و تیترهای داخلی را خلاصه‌ای از محتوا معرفی کند؟

اگر ده نفر موضوعی را در گوگل منتشر کنند، از بین آنها 8 نفر عنوان را می‌خوانند و تنها 2 نفر برای مطالعه کلیک می‌کنند. عنوان مطلب شما علاوه بر جذاب بودن، باید خلاصه‌ محتوا را بیان کند. تنها بر کلمات کلیدی و موضوعات مخاطب‌پسند تمرکز نکنید، شما باید بر تجربه‌‌ای که کاربر از عنوان‌ به دست می‌آورد متمرکز باشید.

  • آیا عنوان صفحه شما از اغراق کردن یا شوک کردن مخاطب اجتناب می‌کند؟

جستجوگر گوگل می‌تواند تشخیص دهد شما از طعمه‌های جذب کلیک (Clickbait، اصطلاحی تحقیرکننده برای سایت‌های که محتوا را فدای تبلیغات می‌کنند) استفاده می‌کنید که معمولا ورودی بالایی را همراه دارند ولی منجر به ترک سایت از طرف مخاطب خواهند شد چرا که عنوان فقط خوانندگان را فریب داده است. اگر گوگل ببیند که مردم بعد از مطالعه سایت شما به لیست جستجو برمی‌گردند، متوجه می شود که شما در عنوان خود با استفاده از طعمه‌های جستجو برای فریب دادن کاربران استفاده کرده اید.

  • آیا این محتوا صفحه‌ای است که شما آدرس آن را ذخیره کنید، برای یک دوست بفرستید؟

همانطور که اریک اشمیت (Eric Schmidt) – مدیر سابق گوگل – قبلا اشاره کرده است، برندها راه حل هستند. گوگل در هر کشور بخصوص در گوگل ایرانی ترجیح می‌دهد رتبه اول را به برندها دهد، پس سئو محتوا را در اولویت قرار ندهید. تمرکز خود را بر مخاطب بگذارید. کاری کنید که آنها محتوا، محصول و خدمات شما را دوست داشته باشد و بشناسند.

  • آیا انتظار دارید که یک مجله چاپ شده، دائره المعارف یا کتاب به محتوای شما ارجاع دهد یا از آن استفاده کند؟

اگر فکر می‌کنید محتوای شما آنقدر عالی است که مشتاق چاپ کردن آن هستید یا می‌توانید آن را بر دیوار بزنید، پس کار خود را درست انجام داده اید. اگر هم فقط می‌خواهید یک محتوا تولید کنید تا نامتان ابتدای متن بیاید، بدانید که مردم می‌توانند آن را تشخیص دهند.

سوال‌های تخصصی از دید موتورهای جستجو

  • آیا محتوا اطلاعات را به شکلی قابل اعتماد ارائه می‌دهد؟ مثلا ارجاع به یک منبع معتبر؛ مدرکی که مشارکت یک متخصص را نشان می‌دهد؟

بهترین راه برای اینکه خود را به عنوان یک متخصص معرفی کنید، استفاده از داده همراه با ذکر منبع است. علاوه بر این، اگر می‌خواهید واقعا یک متخصص شوید، حتما نام خود را بالای صفحه بنویسید و آدرس پروفایل خود را ذکر کنید.

  • اگر شما یک محقق باشید و از اینترنت برای جستجوهای خود استفاده کنید، محتوایی که به درستی دسته بندی شده و منجسم ارائه شده باشد به چه میزان در اعتماد شما در برداشت تان از آن محتوا کمک میکند؟

آیا اطلاع دارید که جایگاه شما در رقابت با سایر تولیدکنندگان محتوا کجاست؟ اگر شما بیشتر از دیگران محبوب و مورد اعتماد هستید، این نشان می‌دهد که یک حرفه‌ای بالقوه هستید. زمان برندسازی شما فرا رسیده. آغاز این مسیر به دیده شدن شما در گوگل فارسی هم کمک می‌کند.

  • آیا این محتوا توسط یک حرفه‌ای یا شخص علاقه‌مندی که به خوبی بر موضوع مسلط است نوشته شده است؟

شما به حرفه‌ای بودن وانمود می‌کنید یا واقعا درباره محتوا تخصص دارید؟ قطعا من می‌توانم با چند جستجوی اینترنتی چیزهایی درباره حقوق بفهمم و یک محتوا درباره آن بنویسم، اما من یک وکیل نیستم و این واضح است. درباره چیزی بنویسید که آن را می‌شناسید، و اگر چیزی نمی‌دانید قبل از هرگونه انتشار محتوا سعی کنید که ابتدا بر موضوع مسلط شوید.

  • آیا محتوا دارای خطاهایی است که به سادگی قابل تشخیص هستند؟

خلق یک محتوای ساختگی به شما آسیب می‌زند. اطلاعات اشتباه را در سایت خود وارد نکنید. اگر چند قسمت از محتوای شما اشتباه باشد و گوگل آن را پیدا کند، کل سایت شما از آن لطمه خواهد دید.

  • آیا می‌توانید از این موضوعی که به پول یا زندگی شما مربوط است، از این محتوا استفاده کنید؟

چه اتفاقی می‌افتد اگر کسی با جستجو در گوگل وارد سایت شما شود؟‌ اگر آنها به سایت دیگری بروند و همچنان به جستجو ادامه دهند، یعنی به اندازه کافی به شما اعتماد نکرده‌اند. باید آگاه باشید سرگرم‌کننده بودن محتوا، تنها مسئله‌ای نیست که نیاز به توجه دارد؛ شما باید به خواننده نشان دهید چرا معتبر هستید و چرا در فضای اینترنت، آنها باید به شما اعتماد کنند.

سوالات مرتبط با رونمایی از محصولات از دیدگاه گوگل

  • آیا متن عاری از هر خطای املایی یا نگارشی است؟

اشتباهات محتوا را بررسی کنید. همچنین زمانی که مشغول این کار هستید، مطمئن شوید متن شما به آسانی قابل مطالعه است. برای مثال خواندن یک محتوا با رنگ نئونی در پس‌زمینه سفید، نمی‌تواند کار آسانی باشد!

  • محتوا به خوبی و سرحوصله تهیه شده است یا به نظر شلخته و عجولانه تهیه شده است؟

زمانی را به بازخوانی و صیقل‌ دادن متن خود اختصاص دهید. اطمینان حاصل کنید که تمام محتوا – از گرافیک‌های سفارشی و فیلم‌ها گرفته تا تصاویر و پادکست‌ها – تجربه‌ای عالی برای کاربر می‌سازند. تعداد نوشته های یک محتوای خوب با تمامی محتوایی که این روزها تولید می شود اصلا کافی نمی باشد.

  • آیا محتوای شما برای تولید انبوه آماده شده، یا گروه بزرگی از تولیدکنندگان آن را خلق کرد‌ه‌اند؟ یا محتوایی است که قرار است در سایت‌های مختلف قرار داده شود؟

گوگل از همه صفحات می‌خواهد که کاملا پاسخگوی سوالات باشند. اگر فردی دنبال یک جواب می‌گردد و شما برای پاسخ دادن به سایت‌های بی‌شماری لینک داده‌اید، پس اثر خوبی به جا نمی‌گذارید. ایجاد یک تجربه خوب برای خواننده را علاوه در کل سایت، بلکه در تک تک صفحات نیز عملی کنید.

  • آیا محتوای شما حجم زیادی از تبلیغات به همراه دارد، به شکلی که باعث حواس‌پرتی از متن اصلی یا مداخله در مطالعه است؟

وب‌سایت شما باید سریع بارگذاری شود. تبلیغات در گوگل (Google Display) و تبلیغات محلی (Native) مانند صباویژن و یکتانت باعث کند شدن سایت و اثر منفی در عملکرد کاربر می شوند. یادتان باشد که تمرکز یک سایت خوب بر کسب درآمد نیست، هدف اصلی آموزش و کمک به بازدیدکننده هاست.

  • آیا محتوا در صفحه گوشی هم به خوبی نمایش داده می‌شود؟

تقریبا ۶۰٪ جستجوها در گوگل با تلفن همراه اتفاق می‌افتد. محتوای شما باید به خوبی در گوشی‌ها و تبلت‌ها نمایش داده ‌شود.

سوال‌های مقایسه‌ای از دیدگاه گوگل

  • آیا محتوا در مقایسه با بقیه نتایج گوگل ارزش افزوده دارد؟

گوگل برای هر کلمه کلیدی یک لیست از برترین نتایج دارد. اگر تلاش می‌کنید برای یک کلمه کلیدی به بالای لیست برسید، به ده صفحه‌‌ای که هم اکنون صدرنشین‌اند نگاه کنید. مطمئن شوید محتوای شما بهتر و کاملتر از آنهاست. اگر شما چیزی برتر را خلق نمی‌کنید، پس گوگل هیچ دلیلی ندارد که جایگاه اول را به شما دهد.

  • آیا محتواهای شما برای جامعه هدف تان طراحی شده است یا برای اخذ رتبه بندی مناسب از گوگل؟

محتوا را برای موتورهای جستجو ننویسید. مخاطب شما انسان‌ها هستند، همانطور که هدف گوگل راضی کردن آدم‌هاست. حتی اگر این عمل در زمان کوتاه به معنی کاهش رتبه باشد، مشکلی نیست. گوگل در نهایت متوجه محتوای شما می‌شود. تمرکز شما بر رتبه بندی تان در ذهن کاربرنتان باید متمرکز گردد.

نتیجه‌گیری

با عنایت به موارد فوق الذکر، گوگل به نکاتی در خصوص همراستایی با الگوریتم های خود اشاره می کند، اما فقط یک چیز مهم در آنها وجود دارند: فهم این نکته که موتورهای جستجو (مثل گوگل، بینگ، یاهو و غیره) محتوا را مانند انسان‌ درک نمی‌کنند؛ بلکه موتورهای جستجو از نشانه‌های خاصی برای فهم محتوا استفاده می‌کنند. سعی ما هم بر کشف رابطه همبستگی بین این نشانه‌ها و درک انسان از محتوا می باشد. گوگل‌ می‌خواهد شما را خوشحال کند، اما نه آن بخش از شما که یک بازاریاب یا کارآفرین است، آن بخشی که برای نیازهای روزانه خود از گوگل استفاده می‌کنند.

آیا شما بعد از جستجو در گوگل از نتایج راضی هستید؟

اگر نیستید، نمی‌توانید با کلماتتان به گوگل بگویید چون راه آسانی برای آن وجود ندارد. این دلیل توجه ما به نشانه‌هاست. علائمی مثل میزان کل کلیک‌ها، یا اینکه چند نفر دکمه برگشت را زده‌اند تا بتوانند به گوگل برگردند و بر یافته بعدی کلیک کنند. حقیقیت اصلی برای افزایش رتبه نه تمرکز بر سئو، بلکه تمرکز بر کاربر است. حتی اگر احساس ‌کنید در کوتاه مدت بر رتبه شما اثر منفی می‌گذارد. گوگل در بلند مدت متوجه خواهد شد و رتبه بهتری به محتوای شما می‌دهد، چون کاربر را در اولویت گذاشتید. یعنی: کاری فراتر از رقابت انجام دادید. شما درباره توصیه‌های موتورهای جستجو چه فکری می‌کنید؟ چنانچه در عملی کردن هر کدام از توصیه‌های بالا نیاز به کمک دارید، به وب متریک مراجعه کنید. وب متریک آماده پاسخ دادن به تمام سوالات شماست. پس Google us!

ممکن است شما دوست داشته باشید