تحلیل صفحات فرود با امکان گزارش حرارتی (Heatmap) | تحلیل با وب متریک

آیا می دانید چه چیز اشتیاق مخاطبان شما به صفحه وب و یا تبلیغات بنر را برمی انگیزد؟ گزارش حرارتی (Heatmap) به عنوان گزارشی در قالب داده های گرافیکی و رنگی در شناسایی رفتار کاربر به ما کمک می کنند. این ابزار تصویری 100% ارزشمندتر از هزاران گزارش نموداری و جدولی دیگر در اختیار صاحبان کسب و کار دیجیتال خواهد داد. ردیابی حرکات چشم که همراه با حرکت موس قابل شناسایی می باشد نکات جالبی در حوزه بازاریابی و تجربه کاربری (User Experience) در اختیار قرار خواهد داد تا بستر مورد نیاز برای بهبود بازاریابی را منطبق با نیاز و رفتار کابران تغییر دهیم.

what is heatmap analysis
گزارش حرارتی چیست؟

گزارش حرارتی چیست؟

گزارش حرارتی هم در حوزه پیش بینی آب و هوا و هم در حوزه ی بازاریابی کاربرد دارد. تعریف این ابزار در حوزه بازاریابی دیجیتال به عنوان نقشه تصویرسازی اطلاعات است به طوری که هر چه منطقه روشن و گرم تر باشد تعاملات بیشتر وجود خواهد داشت. توضیح اینکه مناطق قرمز رنگ بیشترین تعامل و رنگ های ملایم تر مثل آبی و سبز فعالیت کمتر را نشان می دهند. مناطق روشن تر جزء مناطقی به شمار می روند که مشتریان در ابتدا می بینند و با آن تعامل می کنند و به تدریج آبی و سبز جزء مناطقی هستند که هدف ماندن کاربر در آن مناطق را نشان می دهند و مناطق قرمز مناطقی هستند که کاربر با آن نقاط تعامل می کنند.

چرا باید از گزارشات حرارتی استفاده کنیم؟

استراتژی بازاریابی بدون شاخص پیگیری، استراتژی بازاریابی مصرف گرا و بدون هدف نامیده می شود. بنابراین چگونگی کنترل توسعه استراتژی بازاریابی با تعامل مخاطبان با صفحات فرود (Landing Page) ضروری می باشد. در این راستا، مواردی به شرح ذیل ارائه می گردد:

  1. جذب شدن در نگاه اول:

به دلیل کمبود وقت، قضاوت بازدیدکنندگان براساس اولین نگاه است. گزارش حرارتی به شما کمک می کند تا نقطه نگاه اول کاربران سایت خود را به خوبی شناسایی کنید و نسبت به بهبود آن کوشش کنید.

  1. پدیده نابینائی در مواجهه با بنرهای تبلیغاتی یا وب سایت ها:

بسیاری از سایت های پربازدید خبری دارای جایگاه های تبلیغاتی می باشند که نمی توانند بر حسب میزان توجه کاربران نسبت به قیمت گذاری آنها اقدام نمایند که با استفاده از گزارش حرارتی می توان به راحتی نسبت به طبقه بندی بنرهای مختلف بر اساس توجه کاربران هدف صفحات مختلف اقدام نمایند.

  1. شاخصی ارزشمند برای اثبات تاثیر تبلیغات و بازاریابی:

برای آسیب شناسی مهندسی صفحات فرود خود، می توانید از طریق شناسایی نیازهای کاربران و اشتباهاتی که روی سایت شما انجام می دهند با استفاده از گزارش حرارتی نسبت به بهبود مشکلات اقدام نمائید.

شاخص های قابل پیگیری با ابزار گزارش حرارتی کدامند؟

بسته به هدف شما ابزار گزارش حرارتی را برای پایش سه شاخص مهم در دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی مورد استفاده قرار می دهند:

  1. ابزار ردیابی چشم کاربران در صفحات فرود:

 ابزار گزارش حرارتی به شما کمک میکند تا متوجه شوید بازدیدکنندگان به دنبال چه هستند؟ چگونه با نیاز مدنظر خود برخورد می کنند؟ بسیاری از تحقیقات اثبات کرده که حرکت چشم و حرکت ماوس ارتباط زیادی به هم دارند. آمار بدست آمده نشان می دهد که حرکات ماوس روی صفحه وب با محل نگاه کاربر 88% هم پوشانی دارد و این مورد به شما کمک می کند تا میزان جذاب هر قسمت از صفحات فرود خود را مورد بررسی قرار دهید. اینکه کجا میتواند نقطه جذب کاربر (Call to Action) باشد یا اطلاعات بیشتر جهت دستیابی به تجربه بهتر برای بازدیدکنندگان و تبدیل بهتر برای صفحات فرود به همراه داشته باشد از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.

  1. ابزار ردیابی کلیک روی صفحات فرود:

گزارش حرارتی امکان پایشکلیک های روی صفحات فرود را فراهم می سازد که این امر کمک شایانی به یافتن نقاط تاثیر گذار برای بارگذاری دکمه ها، عکس ها لینک های مورد نظر تیم بازاریابی قرار خواهد داد.

  1. ابزار ردیابی اسکرول (Scroll) در صفحات فرود:

گزارش حرارتی امکان نشان دادن چگونگی اسکرول بازدیدکننده ها را در صفحات فرود در اختیار شما قرار می دهند. گزارش حرارتی امکان رصد مکان قرارگیری کاربر را در اختیار دیجیتال مارکتر (Digital Marketer) قرار خواهد داد. اینکه کاربران بیشتر بالای صفحه فرود یا میان صفحه فرود یا پایین صفحه فرود قرار دارند، خیلی به بهینه کردن تجربه کاربر از صفحه فرود کمک خواهد کرد.

گزارش حرارتی در بازاریابی

ابزار گزارش حرارتی تصویری ارزشمندتر از هزاران گزارش تحلیلی عددی می باشد. این ابزار نحوه عملکرد تیم بازاریابی را در قالب نرخ تبدیل (Conversion Rate) حرکت مشتریان در بستر سفر مشتری (Customer Journey) نشان خواهد داد؛ نقاط قابل بهبود را مشخص خواهد کرد؛ با این گزارش می توان دریافت که افراد چه قسمت هایی را مورد توجه قرار می دهند و برنامه ریزی برای قسمت های با قابلیت کلیک را خواهند داشت.

  • چرا کاربران کلیک می کنند:

علت اینکه دکمه فراخون عمل (Call to Action) یا بنر در وب سایت کلیک نمی شود به دلیل فاصله پیام شما در نقطه جذب با نیاز مخاطبین می باشد. لذا گزارش حرارتی دو امکان را برای شما فراهم می سازد:

  1. استفاده از رنگ قرمز بعنوان استقرار صحیح نقطه کلیک شده و یا
  2. تصحیح نقطه فراخوان و جذب مشتری روی صفحه فرود.
  • کاربران کجا را نگاه می کنند:

یک بنر تبلیغاتی فقط یک عکس نیست؛ بلکه یک نقطه تحریک برای شروع یک سفر مشتری می باشد. با ابزار گزارش حرارتی می توان با اجرای تست A/B نسبت به شناسایی زاویه دید کاربران اقدام کنید.

انواع ابزارهای گزارشات حرارتی:

در خاتمه به معرفی انواع ابزارهای گزارشات حرارتی به شرح ذیل خواهیم پرداخت:

  1. صفحات فرود (On-Page):

 در این نوع گزارشات حرارتی، امکان تصویر حرارتی به ازای هر تصویر حرارتی مقدور می باشد.

  1. درون اپلیکیشنی (In-App):

در این نوع گزارشات حرارتی، امکان ردیابی سفر مشتری (Customer-Journey) در سایت امکان پذیر خواهد شد.

  1. درون تبلیغاتی (Visual Ad):

امکان گزارش حرارتی در این نوع، بصورت رویداد محور بر روی بنرهای تبلیغاتی پیاده سازی و اجرا می شود. در این حالت نقاط جذب بنر به خوبی قابلیت آنالیز و تحلیل را پیدا خواهد کرد.

گزارش حرارتی به عنوان معجزه ایی می تواند در آسیب شناسی کسب و کارهای دیجیتال کمک شایانی را انجام دهد. در این راستا پلتفرم تحلیل گر وب متریک برای اولین بار در ایران امکان گزارش حرارتی را برای تمامی سایت های فروش فراهم نموده که وبسایت ها می توانند با عضویت در سایت وب متریک از امکان 7 روز استفاده رایگان آن استفاده نمایند.

ممکن است شما دوست داشته باشید