اینستاگرام و 8 راز افزایش فالوور: سئو در اینستاگرام چیست؟ | وب متریک

اینستاگرام قطعاً یک پلتفرم مناسب و مستعد برای بازاریابی در سال 2019 است. امروزه، تعداد کاربران فعال اینستاگرام به حدود 1 میلیارد نفر در ماه رسیده است، که در حال حاضر یکی از غول‌های رسانه‌های اجتماعی و بسیار محبوب‌تر از توییتر یا لینکدین محسوب می‌شود. شاید بپرسید که چطور می توانید کاربران را با برندتان آشنا کنید؟ جواب این سؤال احتمالاً باعث تعجب تان شود: سئو برای اینستاگرام.

باید بدانید که می توان از همان تکنیک‌های سئو، که برای بهینه سازی صفحات وب استفاده می‌شود، برای اینستاگرام هم استفاده کرد. البته اینطور نیست که اینستاگرام را دقیقاً در قالب استراتژی‌های موجود سئو قرار دهید بلکه باید از آن چیزی که از قبل درباره سئو می دانید برای افزایش فالوور و توسعه حساب کاربری خود استفاده کنید.

برای درک بهتر این مقاله باید اینستاگرام را به عنوان موتور جستجوی خودش در نظر بگیرید. در این پلتفرم، عملکردهایی برای جستجو تعبیه شده است که مانند یک گوگل در درون برنامه عمل می کنند. در این مقاله تیم تحلیل وب متریک سعی دارد تا با بهره گیری از منابع معتبر از جمله سایت هاب اسپات، 8 تکنیک سئوی کمتر شناخته شده را بیان می کنیم تا به کمک آن،  نتیجه بهتری از عملکرد خود در این شبکه اجتماعی بگیرید.

      1. بهینه سازی پروفایل اینستاگرام

اولین قدم برای اینکه فعالیت‌های خود در اینستاگرام را توسعه دهید و فالوور بیشتری جذب کنید، این است که پروفایل خود را بهینه سازی کنید. اگر پروفایل شما برای بهترین تجربه کاربری و استفاده کاربر بهینه سازی نشود،  حتی در صورت رسیدن به حجم بالای ترافیک کاربران در حساب شما، این وضعیت مدت زیادی پا بر جا نمی ماند. برخی از ترفندهای بهینه سازی پروفایل اینستاگرام در ادامه آمده است:

    • پروفایل تان را روی حالت عمومی بگذارید.
    • از یک تصویر رنگی و با نام برند مورد نظر برای پروفایل خود استفاده کنید.
    • یک نام کاربری قابل تشخیص و قابل جستجو برای خود بسازید.
    • یک نام تجاری انتخاب کنید که به سادگی قابل جستجو باشد.
    • یک لینک قابل پیگیری و معتبر در بخش بیوگرافی حساب کاربری خود درج کنید.

این تکنیک‌ها ممکن است از نظر شما بدیهی باشد، ولی جزو کارهای اساسی و مهم است که باید قبل از ایجاد هر تغییر سئوی دیگری انجام شود.

      2.کلمه کلیدی اصلی را در نام کاربری و نام نمایشی خود بگنجانید

همان طور که پیش از این نیز گفته شد، اینستاگرام موتور جستجوی خودش است. بنابراین برای اینکه در موقعیت مناسب و رتبه بالای لیست جستجو آن قرار بگیرید، باید در نام کاربری، نام نمایشی و یا حتی ترجیحاً در استوری خود، کلمه کلیدی اصلی را بگنجانید. به عنوان مثال، در مورد صفحه شیرینی پزی (bakery)، وقتی یک کاربر اینستاگرام به دنبال مطالب مربوط به شیرینی پزی است، به احتمال زیاد کلمه کلیدی «شیرینی پزی» را جستجو می کند. وقتی شما این عبارت یا کلمه را در نام نمایشی صفحه خود و همچنین در «@نام کاربری» داشته باشید، احتمال اینکه نام اکانت و صفحه شما در بین پیشنهادهای اول لیست جستجوی او باشد، بیشتر است.

search-in-instagram
جستجو در اینستاگرام

      3. از کلمات کلیدی فرعی خود در بیو استفاده کنید

کلمات کلیدی فرعی، عبارت‌ها و موضوعاتی هستند که حول محور کلمه کلیدی اصلی می چرخند. مثلاً اگر کلمه کلیدی شما «شیرینی پزی» است، کلمات کلیدی فرعی عبارت هایی مثل «کیک فنجانی» (cupcake)، «کیک عروسی» (wedding cake) و غیره هستند. برای مثال، صفحه Magnolia Bakery در رتبه اول نتایج جستجو در اینستاگرام است،  کلمه کلیدی اصلی و فرعی آن به رنگ قرمز و نارنجی در کادر زیر مشخص شده است:

همانطور که می بینید، Magnolia Bakery عملکردی عالی در ساخت و طراحی یک بیوگرافی جالب و پرمحتوا داشته و در عین حال، از تعداد کمی از کلمات کلیدی بسیار مهم و بهینه سازی شده، برای جستجو استفاده کرده است. بنابراین هیچ جای تعجبی نیست که رتبه اول در نتایج جستجوی کلمه «شیرینی پزی» (bakery) در اینستاگرام را به خود اختصاص داده است. کلمات کلیدی فرعی برای جذب کاربرانی که به طور مستقیم در جستجوی کلمه کلیدی اصلی شما نیستند ولی به محصولات شما علاقمند هستند، عالی است. برای مثال کاربری که به دنبال دستور مواد غذایی نانی و شیرینی جات است، احتمالاً اگر صفحه Magnolia را در لیست جستجو پیدا کند، آن را فالو می کند چون متناسب با خواسته‌های او است.

instagram-profile
پروفایل در اینستاگرام

      4. هشتگ‌های خود را مانند کلمات کلیدی در نظر بگیرید

بعد از بهینه سازی پروفایل، زمان آن فرا می رسد که پست‌های صفحه را بهینه سازی کنید. این یک روند عادی و منطقی است که باید به آن توجه ویژه‌ای کرد. تمام کاربران قرار نیست که به طور مستقیم شما را جستجو و پیدا کنند. آنها ممکن است شما را از طریق یک هشتگ در زیر یک پست خاص پیدا کنند. به همین دلیل، تمام پست‌های اینستاگرام شما باید تکنیک‌های هشتگ خاص خود را داشته باشند. شما باید با این هشتگ‌ها به عنوان کلمات کلیدی فرعی برخورد کنید. در مثال زیر می توانید کاری که CorePower Yoga انجام داده است را بررسی کنید:

در این مثال نام برند در دو هشتگ #corepowercommunity و #corepoweryoga گنجانده شده است، ولی دو هشتگ دیگر مخصوص همین عکس هستند. پیج Corepower با درج تعداد زیادی از هشتگ‌های مخصوص به هر پست، شانس خود را برای جذب مخاطبین و فالوورهای بیشتر افزایش می دهد. کاربرانی که در جستجوی واژه‌های مرتبط با کلمه yoga هستند و همچنین افرادی که کلمه downdog را جستجو می کنند، ممکن است به این پیج برخورد کنند و در نهایت وارد صفحه CorePower Yoga شوند. به این ترتیب هشتگ‌ها می توانند فالوور اینستاگرام شما را افزایش دهند.

instagram-caption
کپشن در اینستاگرام

      5. از کلمات کلیدی فرعی در کپشن عکس‌های خود استفاده کنید

همانطور که در سئوی صفحات وب، هر قسمت از فعالیت شما باید روی کلمات کلیدی و فرعی متمرکز باشد، در اینستاگرام هم باید به همین شیوه عمل کنید. ساختن یک کپشن جذاب و گیرا برای جذب و افزایش فالوور های جدید و همچنین راضی نگه داشتن فالوورهای موجود، بسیار مهم است. کپشن درست و مناسب می تواند نتیجه‌ای بیشتر از جلب توجه یک کاربر داشته باشد، یعنی می تواند رتبه شما را در نتایج جستجو بالا ببرد. شما باید به همان شیوه و روشی که در بهنیه سازی بیو و هشتگ‌ها عمل می کردید، در کپشن پست‌های اینستاگرام کار کنید:

نمونه بالا نشان می دهد که چطور برند محصولات چشمی DIFF از کلمات کلیدی در کپشن‌های خود استفاده می کند و منجر به جذب کاربران مرتبط می‌شود. این کار با ایجاد یک تصویر کامل برای الگوریتم جستجوی اینستاگرام، باعث می‌شود تا شما در رتبه بالایی در جستجوی این کلمات کلیدی قرار بگیرید.

      6. از ویژگی متن جایگزین (alt text) اینستاگرام استفاده کنید

متن جایگزین یک ویژگی تقریباً جدید است که به کاربران اجازه می دهد تا برای تصاویری که در پست‌ها یا استوری به اشتراک می گذارند، کپشن و متن بنویسند. این ویژگی در اصل برای کمک به کاربران طراحی شده است تا بتوانند از آن لذت ببرند، ولی می تواند برای سئو هم استفاده شود. حتی اگر شما این مرحله را نادیده بگیرید، سیستم به طور خودکار، گزینه‌های متن جایگزین را برای عکس‌های شما پر می کند. پس بهتر است خودتان آن را انجام دهید تا مطمئن شوید که کپشن، با آن چیزی که واقعاً در عکس هست، همخوانی دارد. برای دسترسی به گزینه متن جایگزین، به صفحه اول اینستاگرام بروید و قبل از به اشتراک گذاشتن عکس، به گزینه «تنظیمات پیشرفته» (advanced settings) در زیر صفحه، مراجعه کنید:

به محض اینکه متن جایگزین خودتان را ساختید، مثل حالت عادی و همیشگی، عکس خود را در صفحه یا استوری به اشتراک بگذارید. فواید تغییر متن جایگزین اینستاگرام، دقیقاً همان مزایایی است که شما با استفاده از متن جایگزین برای عکس‌های وب سایت خود، به دست می آورید.

      7. نتایج تکنیک‌های سئوسازی اینستاگرام را به طور مرتب بررسی و اصلاح کنید

شما باید پیگیر نتایج استفاده از تکنیک های جدید، در رسیدن به اهداف کلی خود باشید. متأسفانه یا خوشبختانه،  اینستاگرام فقط به شما اجازه می دهد که داده‌های مربوط به یک زمان مشخصی را داشته باشید و به محض اینکه شما پنجره داده ها را می بندید، داده‌ها از دست می روند و جایگزین می شوند. شاید این ویژگی برای کاربرهای عادی جالب باشد، ولی برای اهداف بازاریابی مناسب نیست.

همان طور که در رابطه با هر تکنیک و ترفند بازاریابی محتوایی، داشتن داده‌ها و اطلاعات مستند اهمیت دارد، دنبال کردن و تحت نظر داشتن موفقیت یا شکست استراتژی‌های سئوی جدید برای حساب اینستاگرام، به شما کمک می کنند تا محتوای خود را اصلاح کنید. همچنین می‌توانید از بالا بردن رتبه خود بهره ببرید، تکنیک‌های جذب فالوور بسازید و موفقیت خود را بیشتر کنید.

      8. از به کاربردن تکنیک‌های سئوی کلاه سیاه خودداری کنید

شما ممکن است تصور کنید که گوگل، تنها وب سایت به اندازه کافی دقیق و سطح بالا است که استفاده کاربران از تاکتیک‌های سئوی کلاه سیاه را پیدا و آن ها را برای این کار جریمه می‌کند، ولی این حقیقت ندارد. اینستاگرام اخیراً شروع به محدود و جریمه کردن حساب‌های کاربرانی کرده است که سعی می کنند سیستم را فریب دهند. آن ها به تازگی برای کاربرانی که به طور مداوم قوانین را زیر پا بگذارند، یک ممنوعیت (shadowban) اعمال کرده اند. تکنیک‌های معمول سئوی کلاه سیاه که باید از آنها دوری کنید در زیر آمده است:

    • محتوا را از جایی سرقت نکنید.
    • از ربات‌ها استفاده نکنید.
    • بیش از اندازه و با سرعت زیاد، کاربران را فالو نکنید.
    • فالوور اینستاگرام خریداری نکنید.

 سئو یک استراتژی بلند مدت است و وقتی شما نتوانید نتایج فوری آن را مشاهده کنید، می تواند کمی نگران کننده و ترسناک باشد. وسوسه استفاده از تاکتیک‌های سئوی کلاه سیاه به عنوان یک راه حل فوری برای افزایش فالوور‌ها یا گسترش پیج کاربری، ممکن است خیلی خوب به نظر برسد، ولی عواقب احتمالی آن جبران ناپذیر است. بنابراین به هیچ قیمتی از این تاکتیک‌ها استفاده نکنید.

در مجموع باید گفت که می توانید از اصول سئو در شبکه‌های اجتماعی، به عنوان یک نیروی کمکی برای جذب فالوور استفاده کنید، چون بسیاری از این اصول، فقط مختص به سایت‌ها نیست. البته ممکن است در این راه با مشکلاتی هم مواجه شوید و نیاز به تحلیل‌های فنی پیدا کنید. کارشناسان و مشاوران زیادی در این زمینه فعالیت می کنند. سایت وب متریک (webmetric.ir) هم در زمینه ارائه تحلیل‌های کارگشا و گزارش‌های تحلیلی و پیگیرانه در حوزه شبکه های اجتماعی، از جمله اینستاگرام فعالیت گسترده‌ای دارد و می تواند مشکلات و اصلاحات لازم را به شما گوشزد کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید