۱۵ سوالی که باید در مورد محتوای سایتتان از خود بپرسید

 بیشتر مردم یک چیز را درباره گوگل نمی‌دانند: تعداد تغییراتی که گوگل در الگوریتم های گذشته خود ایجاد کرده است نه تنها کم نبوده؛ بلکه به میزان قابل ملاحظه‌ای بیش از حد انتظار بوده است. به طوری که از زمان پیدایش گوگل تاکنون حدود 3200 تغییر در الگوریتم‌های خود اعمال کرده است. هدف این مقاله بیان نکاتی است که به حفظ کیفیت محتوا در گذر زمان با وجود تغییر در الگوریتم‌های گوگل منجر می‌شود.

این مقاله لیستی از سوالات است که شما باید درباره محتواهای خود بپرسید: سوالاتی که گوگل هم برای تشخیص یک محتوای ارزشمند از خود می‌پرسد.

الگوریتم های بررسی کیفیت محتوا در گوگل | وب متریک

سوال‌های کیفیت محتوا از دید گوگل

  • آیا محتوا اطلاعات، گزارش، تحقیق و یا تحلیلی واقعی ارائه می‌دهد؟

اگرچه گوگل هرگز سایت‌ها را بخاطر کپی کردن جریمه نکرده است ولی همواره به دنبال محتوای دست اول بوده است. این روزها همراه با چند صد میلیون وبلاگی که در اینترنت وجود دارند، محتواهای زیادی چندین بار منتشر می‌شوند. پس به نو بودن محتوای خود اهمیت دهید.

  • آیا محتوا یک توصیف جالب، کامل و جامع از موضوع ارائه می‌دهد؟

زمانی که یک کاربر چیزی را جستجو می‌کند، خواسته گوگل ارائه پاسخ با حداقل تلاش است. آنها نمی‌خواهند کاربر برای رسیدن جواب، مجبور شود به سایت‌های مختلف مراجعه کند. صفحه‌هایی که کامل هستند و به تمام سوالات جواب می‌دهند، بیشتر احتمال دارد در بالای لیست جستجو قرار بگیرند.

  • آیا تحلیل دقیق و اطلاعات جالب در محتوا وجود دارد؟

آیا محتوای شما چیزی بیشتر از رقبایی که در لیست جستجوی گوگل وجود دارند پیشنهاد می‌کند؟‌ مرزهای تولید محتوا را عقب برانید. راه انجام این کار با ارائه تحلیل‌ یا نتیجه‌گیری از داده‌هایی است که  می‌تواند برای خواننده مفید باشد.

  • اگر محتوای شما بازنویسی و یا صرفا کپی از منابع دیگر باشد؛ آیا به محتوای شما ارزش افزوده ای اضافه شده است؟

گوگل درباره کارهایی که نباید انجام دهید صریح است؛ از کپی و پیست کردن مطالب دیگران، بدون اضافه کردن ارزش افزوده‌ی خود جدا بپرهیزید. اگر می‌خواهید محتوای شخص دیگری را به عنوان منبع معرفی کنید، مطمئن شوید که از نتیجه‌گیری خود استفاده کرده‌اید و بخش بزرگی از نوشته‌تان اصیل و دست اول باشد.

  • آیا گوگل عنوان و تیترهای داخلی را به عنوان خلاصه‌ی محتوا می‌شناسد؟

اگر ده نفر موضوعی را در گوگل جست و جو کنند، از بین آنها 8 نفر عنوان را می‌خوانند و تنها 2 نفر برای مطالعه کلیک می‌کنند. عنوان مطلب شما علاوه بر جذاب بودن، باید خلاصه‌ محتوا را بیان کند. تنها بر کلمات کلیدی و موضوعات مخاطب‌پسند تمرکز نکنید، شما باید بر تجربه‌‌ای که کاربر از عنوان‌ به دست می‌آورد متمرکز باشید.

  • آیا عنوان محتوا مخاطب را فریب می‌دهد؟

جستجوگر گوگل می‌تواند تشخیص دهد شما از طعمه‌های جذب کلیک (Clickbait، اصطلاحی تحقیرکننده برای سایت‌هایی که محتوا را فدای تبلیغات می‌کنند) استفاده می‌کنید که معمولا ورودی بالایی را همراه دارند ولی منجر به ترک سایت از طرف مخاطب خواهند شد چرا که عنوان فقط خوانندگان را فریب داده است. اگر گوگل ببیند که مردم بعد از مطالعه سایت شما به لیست جستجو برمی‌گردند، متوجه می شود که شما در عنوان خود با استفاده از طعمه‌های جستجو برای فریب دادن کاربران استفاده کرده اید.

  • آیا محتوا اطلاعات را به شکلی قابل اعتماد ارائه می‌دهد؟ مثلا ارجاع به یک منبع معتبر؛ مدرکی که مشارکت یک متخصص را نشان می‌دهد؟

بهترین راه برای اینکه خود را به عنوان یک متخصص معرفی کنید، استفاده از داده همراه با ذکر منبع است. علاوه بر این، اگر می‌خواهید واقعا یک متخصص شوید، حتما نام خود را بالای صفحه بنویسید و آدرس پروفایل خود را ذکر کنید.

  • آیا این محتوا توسط یک حرفه‌ای یا شخص علاقه‌مندی که به خوبی بر موضوع مسلط است نوشته شده است؟

شما به حرفه‌ای بودن وانمود می‌کنید یا واقعا درباره محتوا تخصص دارید؟ قطعا من می‌توانم با چند جستجوی اینترنتی چیزهایی درباره حقوق بفهمم و یک محتوا درباره آن بنویسم، اما من یک وکیل نیستم و این واضح است. درباره چیزی بنویسید که آن را می‌شناسید، و اگر چیزی نمی‌دانید قبل از دست به قلم شدن سعی کنید که ابتدا بر موضوع مسلط شوید.

  • آیا محتوا دارای خطاهایی است که به سادگی قابل تشخیص هستند؟

خلق یک محتوای نامعتبر به شما آسیب می‌زند. اطلاعات اشتباه را در سایت خود وارد نکنید. اگر چند قسمت از محتوای شما اشتباه باشد و گوگل آن را پیدا کند، کل سایت شما از آن لطمه خواهد دید.

  • آیا متن عاری از هر خطای املایی یا نگارشی است؟

اشتباهات محتوا را بررسی کنید. همچنین زمانی که مشغول این کار هستید، مطمئن شوید متن شما به آسانی قابل مطالعه است. برای مثال خواندن یک محتوا با رنگ نئونی در پس‌زمینه سفید، نمی‌تواند کار آسانی باشد!

  • محتوا به خوبی و سرحوصله یا شلخته و عجولانه تهیه شده است؟

زمانی را به بازخوانی و صیقل‌ دادن متن خود اختصاص دهید. اطمینان حاصل کنید که تمام محتوا – از گرافیک‌های سفارشی و فیلم‌ها گرفته تا تصاویر و پادکست‌ها – تجربه‌ای عالی برای کاربر می‌سازند. تعداد محتواهای خوب به نسبت تمامی محتوایی که این روزها تولید می شود اصلا کافی نیست.

  • آیا محتوا حجم زیادی از تبلیغات به همراه دارد، طوری که باعث حواس‌پرتی از متن اصلی می‌شود؟

وب‌سایت شما باید سریع بارگذاری شود. تبلیغات گوگل (Google Display) و تبلیغات محلی (Native) مانند صباویژن و یکتانت باعث کند شدن سایت و اثر منفی در عملکرد سایت می شوند. یادتان باشد که:

هدف اصلی یک سایت خوب کسب درآمد نیست، بلکه آموزش و کمک به بازدیدکننده هاست.

  • آیا محتوا در تلفن همراه و تبلت‌ها به خوبی نمایش داده می‌شود؟

تقریبا ۶۰٪ جستجوها در گوگل با تلفن همراه اتفاق می‌افتد. محتوای شما باید به خوبی در گوشی‌ها و تبلت‌ها نمایش داده ‌شود.

  • آیا محتوا در مقایسه با بقیه نتایج گوگل ارزش افزوده دارد؟

گوگل برای هر کلمه کلیدی یک لیست از برترین نتایج دارد. اگر تلاش می‌کنید برای یک کلمه کلیدی به بالای لیست برسید، به ده صفحه‌‌ای که هم اکنون صدرنشین‌اند نگاه کنید. مطمئن شوید محتوای شما بهتر و کاملتر از آنهاست. اگر شما چیزی برتر را خلق نمی‌کنید، پس گوگل هیچ دلیلی ندارد که جایگاه اول را به شما دهد.

  • محتوا برای مخاطبان نوشته شده است یا برای اخذ رتبه مناسب در گوگل؟

محتوا را برای موتورهای جستجو ننویسید. مخاطب شما انسان‌ها هستند، همانطور که هدف گوگل راضی کردن ‌کاربران است. حتی اگر این عمل در زمان کوتاه به معنی کاهش رتبه باشد، مشکلی نیست. گوگل در نهایت متوجه محتوای شما می‌شود.

نتیجه‌گیری

گوگل به نکاتی در خصوص هم راستایی با الگوریتم های خود اشاره می کند، اما فقط یک چیز مهم در آنها وجود دارند: فهم این نکته که موتورهای جستجو (مثل گوگل، بینگ، یاهو و غیره) محتوا را مانند انسان‌ درک نمی‌کنند؛ بلکه موتورهای جستجو از نشانه‌های خاصی برای فهم محتوا استفاده می‌کنند. سعی ما هم بر کشف رابطه همبستگی بین این نشانه‌ها و درک انسان از محتوا می باشد. گوگل‌ می‌خواهد انسان‌ها را خوشحال کند، اما نه بازاریاب‌ها یا کارآفرین‌ها را،بلکه کسانی را که برای رفع نیازهای روزانه خود از گوگل استفاده می‌کنند.