کانال‌های جذب کاربر؛ سرچشمه‌های درآمد کسب و کار آنلاین شما

کاربران به روش‌های متعددی وارد یک سایت می‌شوند. آن‌ها می‌توانند از طریق یک موتور جست و جو، دریافت یک ایمیل تبلیغاتی، مشاهده‌ی یک تبلیغ در سایتی دیگر و یا مستقیماً با تایپ کردن آدرس، به یک سایت وارد شوند. به تمام این روش‌ها برای ورود به سایت، کانال‌های جذب کاربر (Acquisition Channels) یا مبدأ ترافیک (Traffic Source) گفته می‌شود.

سهمی که کانال‌های ‌جذب، از کل ترافیک سایت ایجاد میکنند با یکدیگر برابر نیست. به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۹ مطابق آمار سایت statista ،حدود 65 درصد از ترافیک سایت‌ها را، ترافیک وارد شده از گوگل تشکیل داده و در رتبه‌ی بعدی ترافیک جذب شده با برند (مستقیم)، با سهم 12 درصدی قرار گرفته بود.

برای یک صاحب وب سایت واجب است که تغییرات آمار کانال‌های جذب کاربر سایت خود را رصد نموده و با بررسی میزان تاثیرگذاری هر یک از آن‌ها در کسب و کار اینترنتی خود، استراتژی مناسبی برای بازاریابی خود در پیش بگیرید. در ادامه‌ی این مقاله به توضیح جزئی تر این موضوع می‌پردازیم.

سرویس تحلیل رفتار کاربران سایت وب متریک
تحلیل با وب‌متریک

انواع مبدأ ترافیک یا کانال‌های جذب کاربر

کانال‌های جذب کاربر به دو دسته‌ی کلی تقسیم می‌شود:

  • ترافیک جذب شده با برند

هنگامی که کاربر مستقیماً آدرس یک سایت را در مرورگر وب خود وارد نموده و وارد آن می‌شود، از این طریق به آن سایت وارد شده است.

افزایش میزان ترافیک جذب شده با برند، نشان دهنده‌ی افزایش میزان آگاهی از برند (Brand Awareness) شماست. این افزایش به معنای آن است که کاربران بیشتری با برند شما آشنا شده‌اند و آن را به عنوان مرجعی برای دریافت محصول یا خدمت مورد نظر خود انتخاب نموده‌اند.شما باید به عنوان یک صاحب کسب و کار، همواره میزان تغییرات این نوع از ترافیک را برای کسب و کار خود رصد نمایید تا بتوانید به درک مناسبی از میزان آگاهی از برند خود دست یابید.

  • کانال‌های جذب ترافیک ارجاعی

در این روش، کاربر با کلیک کردن بر روی لینک سایت در یک سایت ثانویه که می‌تواند یک موتور جست و جو، شبکه‌ی اجتماعی، سایت خبری و… باشد، وارد سایت می‌شود. به این روش جذب کاربر، روش ارجاعی می‌گویند که به علت اهمیت بسیار زیاد آن، به چند دسته تقسیم بندی می‌شود. این تقسیم بندی بر اساس نوع سایتی که کاربران از طریق آن به سایت شما ارجاع داده شده‌اند، انجام می‌شود.

۱. ترافیک جذب شده از موتورهای جست و جو

 اگر کاربر از طریق یک موتور جست و جو وارد سایت شما شود، ترافیک جذب شده از آن در این دسته قرار می‌گیرد. این نوع ترافیک معمولا بیشترین سهم از ترافیک سایت‌ها را تشکیل می‌دهد. همانطور که می‌دانید، مهم‌ترین موتور جست و جوی دنیا گوگل است.

اهمیت موتور جست و جوی گوگل برای کسب و کارهای آنلاین به حدی زیاد است که بسیاری از افراد آن را پادشاه دنیای وب می‌نامند.

در اکثر موارد بخش اعظم ترافیک سایت ها را گوگل ایجاد می‌کند؛ بنابراین بسیار واجب است که با بررسی نرخ تغییرات کانال‌های جذب، میزان افزایش و یا کاهش ترافیک جذب شده از موتورهای جست و جو را رصد نمایید. در صورتی که با بررسی این گزارش به کاهش ترافیک جذب شده از موتورهای جست و جو پی بردید، احتمالاً باید با یک کارشناس سئو (بهینه سازی سایت برای موتورهای جست و جو) تماس بگیرید. شما می‌توانید برای دسترسی به گزارش نرخ تغییرات کانال‌های جذب، از یک ابزار تحلیل وب مثل وب متریک یا گوگل آنالیتیکس استفاده نمایید.

۲. ترافیک جذب شده از شبکه‌های اجتماعی

اگر کاربر در یک شبکه‌ی اجتماعی روی لینک سایت شما کلیک کرده و وارد آن شود، ترافیک جذب شده از آن در این دسته قرار می‌گیرد.

با افزایش میزان ترافیک جذب شده از شبکه‌های اجتماعی، اتفاقات بسیار خوبی برای کسب و کار شما رخ می‌دهد. این ترافیک، نشان دهنده‌ی این است که برند شما در حال مطرح شدن در شبکه‌های اجتماعی است. برای افزایش میزان این ترافیک، می‌توانید تکنیک‌های مختلف بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing) را به کار بگیرید.

۳. ترافیک جذب شده از دیگر سایت‌ها

 اگر کاربر از طریق لینک شما در دیگر وبسایت‌ها وارد سایت شما گردد، ترافیک جذب شده از این طریق در این دسته قرار می‌گیرد. افزایش این نوع ترافیک عموماً به علت آگهی شدن سایت شما در دیگر سایت‌ها رخ می‌دهد؛ اما در صورتی که سایت شما به مرجعی شناخته شده در یک زمینه تبدیل گردد، این ترافیک می‌تواند بدون نیاز به هیچ تبلیغاتی افزایش یابد؛ زیرا سایت‌های دیگر در مقالات خودشان به محتوای سایت شما استناد کرده و لینک شما را در سایت خود قرار می‌دهند.

جمع بندی

به جرأت می‌توان گفت که اساسی‌ترین گزارشی که یک ابزار تحلیل سایت می‌تواند در احتیار شما قرار دهد، گزارش روش‌های جذب کاربران سایت شماست. ابزار تحلیل سایت وب متریک، دسته بندی دقیقی از انواع روش‌های جذب کاربر انجام داده و این اطلاعات را به صورتی شفاف و دسته بندی شده در اختیار شما قرار می‌دهد. وب متریک همچنین می‌تواند آمار روش‌های جذب را به صورت جداگانه و با جز‌ئیات مرتبط با آن‌ها نمایش دهد و شما را قادر سازد تا یک روش جذب به خصوص را به صورت دقیق‌تر بررسی نمایید. شما با تحلیل این گزارش می‌توانید به درک صحیحی از مبدأ ترافیک وب سایت خود رسیده و در راستای افزایش آن گام بردارید.

وب متریک، ابزار تحلیل وب سایت مناسب شماست!