عشق در نگاه اول؛ با نرخ فعالسازی (Activation Rate) آشنا شوید

تصور کنید که برای بار نخست شخصی را ملاقات میکنید. ممکن است وجود یک احساس اعتماد در شیوهی دست دادن آن شخص با شما و یا هر چیز دیگری، باعث ایجاد یک حس ارتباط درونی فوری در بدو آشنایی شما گردد.
هنگامی که دربارهی راههای مشغول کردن فکر و احساس مشتری به محصولتان فکر میکنید، باید بدانید که فعال سازی اولین راه تاثیرگذاری است؛ یعنی دقیقاً در اولین لحظهای که ذهنیت کاربر جدید، از محصول شما شکل میگیرد و تصمیم میگیرد که محصولتان را بیشتر بشناسد یا از کنار آن عبور کند. اگر این مرحله به خوبی انجام پذیرد، در همان ابتدا، آن کاربر محصول یا خدمت شما را به عنوان محصول یا خدمتی ارزشمند میشناسد.
فعال سازی، همچنین سردرگمی کاربر را به حداقل میرساند و همانطور که انتظار میرود، کاربرانی که میزان ارزشمندی یک کالا را در مییابند، بیشتر از کاربرانی که این ارزش را درک نمیکنند به آن کالا وفادار میمانند.
احتمالاً شما نیز به دانستن این نکته علاقه مند هستید که چه تعداد از بازدیدکنندگان سایت شما، واقعا با آن ارتباط برقرار کرده و با فعالیتهای مورد انتظار شما در سایتتان همراهی میکنند.به عبارت دیگر نمیتوان تنها از روی تعداد کاربران و بازدیدهای سایت نتیجه گیری خاصی درباره میزان مشارکت کاربران انجام داد. به منظور حل این چالش، شاخص مهمی به دنیای بازاریابی معرفی شد که نرخ فعال سازی نام گرفت:
نرخ فعال سازی یا Activation Rate میزان مشارکت و تعامل کاربران یک سایت را اندازه گیری میکند.
روش محاسبه نرخ فعالسازی
برای محاسبهی نرخ فعالسازی، باید در ابتدا مشخص کنید کدام فعالیت کاربران را معیار فعالسازی قرار دادهاید. این فعالیت میتواند هر چیزی باشد که احتمالاً در آینده موجب بازگشت دوبارهی کاربران به سایت شما میشود از جمله: تعداد و یا محل خاصی از کلیکها، مدت زمان خاصی از ماندگاری در سایت و یا تعداد خاصی بازدید از صفحات
به عنوان مثال فرض میکنیم شما فعال سازی را معادل کلیک نمودن کاربر، روی دکمه اشتراک در خبرنامه در نظر گرفتهاید. در این صورت، برای محاسبهی نرخ فعالسازی، تعداد دفعات اشتراک در خبرنامه بر تعداد کل مراجعات (Sessions) تقسیم میشود.
نرخ فعالسازی = | تعداد فعالیت انجام شده |
تعداد مراجعات |
نکات قابل توجه دربارهی نرخ فعالسازی (Activation Rate)
- نرخ فعالسازی شاخص بسیار مهمی برای استارت آپ هاست؛ زیرا نشان میدهد چه درصدی از کاربران واقعا به آن استارت آپ علاقه مند شده و در آینده نیز به آن مراجعه خواهند کرد.
- نرخ فعالسازی معیار مناسبی برای بررسی میزان دلپذیر بودن تجربهی کاربری برای کاربران جدید است،زیرا کاربران تنها زمانی در فعالیتهای سایت شما مشارکت میکنند که تجربهی کاربری دلپذیری را تجربه کرده باشند.
- با بررسی روند تغییرات نرخ فعالسازی میتوانید متوجه شوید که کاربرانی که برای جذب آنها به سایت هزینه می کنید چقدر به کسب و کار شما علاقه مند بوده و می توانند در آیندهای نزدیک به مشتریان شما تبدیل شوند. به عبارت دیگر نرخ فعال سازی یک شاخص مناسب برای بررسی میزان تاثیر گذاری یک کمپین تبلیغاتی است.
- توجه کنید که در صورتی که تعداد کل مراجعات سایت شما عدد کوچکی باشد، به علت کوچک بودن جامعهی آماری نمیتوان اعتماد چندانی به نرخ فعالسازی محاسبه شده نمود .در این صورت پیشنهاد میشود تا زمانی که تعداد مراجعات سایت به عدد قابل قبولی برسد از مبنا قرار دادن نرخ فعال سازی محاسبه شده در تصمیمات مهم خودداری نمایید.