ارزش طول عمر مشتری (Customer Lifetime Value) چیست؟

سود ناخالص متوسطی است که هر مشتری برای کسب و کار شما ایجاد می‌کند.

ارزش طول عمر مشتری یا Customer Lifetime Value که به اختصار LTV ، CLV و CLTV نیز نامیده می‌شود، مقدار سود ناخالص متوسطی است که هر مشتری در طول مدتی که مشتری شما باقی می‌ماند برای کسب و کار شما به ارمغان می‌آورد. به عبارت دیگر این شاخص برابر مبلغ متوسط سود ناخالص عاید شده از یک مشتری پیش از رویگردانی (ریزش) اوست.

نحوه محاسبه ارزش طول عمر مشتری

نحوه‌ی محاسبه‌ی Customer Lifetime Value به صورت زیر است:

شاخص ارزش طول عمر مشتری
شاخص ارزش طول عمر مشتری

نکات مهم در مورد شاخص ارزش طول عمر مشتری

  1. یکی از کاربرد‌های مهم این شاخص، بررسی نسبت آن به شاخص هزینه جذب مشتریان (CAC) است که به شما کمک می‌کند پرسودترین کانال بازاریابی خود را که مشتریان جذب شده از آن بیشترین منفعت را برای شما دارند شناسایی کنید.
  2. شاخص ارزش طول عمر مشتری می‌تواند بسیار پر نوسان باشد. در واقع اگر کسب و کار شما تعداد مشتریان زیادی نداشته باشد، به علت کوچک بودن جامعه‌ی آماری، این شاخص می‌تواند تحت تاثیر نوسان‌های شدیدی قرار بگیرد.

در صورت ایجاد تحول در محصول یا خدمت ارائه شده توسط شما، ممکن است مقدار این شاخص دچار افزایش و یا کاهش ناگهانی گردد.

 

 

نظرات بسته شده است.