زمان ماندگاری در سایت (Dwell Time) چیست و چه اهمیتی دارد؟

تمام انسان‌ها تمایل دارند که وقت گرانبهای خود را در فضاهایی صرف نمایند که نسبت به آن حس مثبتی داشته باشند. این موضوع در مورد وب سایت ها نیز کاملا صدق می‌کند. مدت زمانی که کاربران یک سایت صرف حضور در آن می‌کنند، یکی از شاخص‌های مناسب برای ارزیابی کیفیت تجربه‌ی کاربری آن هاست. معمولاً هر چقدر که یک سایت برای کاربران خود جذاب و مفیدتر باشد، آن ها مدت زمان بیشتری را نیز صرف گشت و گذار در آن می‌کنند. به همین علت است که یک شاخص در تحلیل وب به وجود آمده که تعریف آن به صورت زیر است:

میانگین مدت زمان بازدید کاربران از صفحات یک سایت، زمان ماندگاری در سایت (Dwell Time) نامیده می‌شود.

بر اساس آمار سایت databox، بیش از ۴۰ درصد بازدید سایت‌ها را بازدیدهایی با مدت زمان ۲ تا ۳ دقیقه تشکیل می‌دهد. مدت زمان ۲ تا ۳ دقیقه را می‌توان به عنوان یک نقطه‌ی مرجع در نظر گرفت و گفت: اگر سایت شما دارای مدت زمان ماندگاری بیشتر از ۳ دقیقه است، از عموم سایت‌های دنیای وب وضع بهتری دارد و شما توانسته‌اید در مفید بودن سایت خود برای کاربران موفق باشید. همچنین می‌توانید آمار کامل فراوانی زمان ماندگاری را طبق آمار مذکور در تصویر زیر مشاهده نمایید:

نمودار متوسط زمان ماندگاری در وب سایت
نمودار متوسط زمان ماندگاری در وب سایت،منبع داده‌ها: databox.com

همانطور که مشاهده می‌کنید، تعداد سایت‌هایی که مدت زمان ماندگاری متوسط کاربران آن‌ها بیش از ۵ دقیقه است، به نسبت سایت‌هایی که مدت زمان ماندگاری کمتری دارند بسیار کم است. این موضوع شاهدی بر این مدعاست که بسیاری از سایت‌های موجود در اینترنت، سایت های چندان خوبی نیستند و کاربران تمایلی به وقت گذراندن در آن‌ها ندارند. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که نمی‌توان همواره کم بودن مدت زمان ماندگاری در سایت را نشانه‌ی وجود ایراد در سایت دانست؛ زیرا برخی از سایت‌ها ذاتاً مدت زمان ماندگاری کمتری دارند. به عنوان نمونه، نباید انتظار داشت که مدت زمان ماندگاری کاربران در سایتی که تنها برای مشاهده‌ی قیمت روز ارز طراحی شده است، برابر این مدت زمان در یک سایت آموزشی شامل مقالات طولانی باشد.

تاثیر زمان ماندگاری در سئوی سایت

علاوه بر این‌که این آمار به شما کمک می‌کند تا به مدت زمانی که کاربران در سایت شما صرف می‌کنند پی ببرید، در سئوی سایت شما نیز تاثیرگذار است. متخصصان سئو (SEO) اعتقاد دارند که موتورهای جست و جو، مدت زمانی را که کاربران در یک سایت می‌گذرانند، اندازه گرفته و از آن برای رتبه بندی سایت ها در صفحه‌ی نتایج استفاده می‌کنند.

به طور دقیق‌تر، اگر یک سایت در صفحه‌ی نتایج جست و جو وجود داشته باشد که کاربران بسیاری پس از ورود به آن، با فاصله‌ی زمانی کوتاهی از آن خارج شوند، موتورهای جست و جو این موضوع را نشانه‌ی مطلوب نبودن محتوای این سایت برای کاربران می‌دانند و این موضوع ممکن است باعث نزول جایگاه سایت مذکور در صفحهٰ‌ی نتایج جست و جو شود؛ بنابراین، لازم است همواره به شاخص زمان ماندگاری سایت خود توجه داشته و راهکارهایی را برای جلوگیری از کم شدن بیش از اندازه‌ی آن در نظر بگیرید. این راهکار، بسته به سایت شما و نارسایی‌های آن، می‌تواند از تولید محتوای مناسب تا بهبود رابط کاربری باشد. البته توجه به این نکته ضروریست که مدت زمان ماندگاری مطلوب برای هر سایت با توجه به حوزه‌ی فعالیت آن، متفاوت است.

جمع بندی

برای یک صاحب کسب و کار اینترنتی بسیار واجب است که همواره مدت زمان ماندگاری متوسط کاربران سایت خود را بداند.افزایش این مدت زمان علاوه بر تاثیر مثبتی که بر سئوی سایت می‌گذارد،موجب می‌گردد که متوجه شوید کاربران سایتتان حاضرند چه مقدار از وقت خود را در سایت شما بگذرانند. به این صورت شما به درک مناسبی از میزان مطلوبیت سایت خود نیز دست می‌یابید.

برای دسترسی به گزارش مدت زمان ماندگاری سایت خود باید از یک ابزار تحلیل وب استفاده نمایید. یکی از این ابزارها وب متریک نام دارد که مدت زمان ماندگاری کاربران را به صورت رایگان و در قالبی کاملا دسته بندی شده و منظم نمایش می‌دهد. دسته بندی بازدیدها بر اساس مدت زمان، به شما کمک می‌کند تا به ذهنیت صحیحی از این شاخص برای سایت خود دست یابید و بتوانید کاربران را بر اساس میزان علاقه‌مندی آن ها به وقت گذراندن در سایتتان به صورت دسته بندی شده مشاهده نمایید.

مشاهده‌ی رایگان مدت زمان ماندگاری در سایت با کمک ابزار تحلیلی وب متریک

 

نظرات بسته شده است.