با تحلیل صفحات خروجی (Exit Pages) در کسب و کار خود پیشرفت کنید.

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در تحلیل وب وجود دارد، سفر کاربر است. سفر کاربر به این معناست که بازدیدکننده‌ی سایت شما از زمان ورود تا خروج چه مراحلی را طی نموده است. یک بخش پر اهمیت این سفر، مرحله‌ی انتهایی آن است؛ یعنی جایی که کاربر تصمیم به خروج از سایت گرفته است.

به دلیل اهمیت فراوان این مرحله، شاخصی جداگانه برای بررسی آن به وجود آمده است که به آن، صفحات خروجی یا Exit Pages گفته می‌شود. تعریف صفحات خروجی به صورت زیر است:

صفحه‌ی خروج، آخرین صفحه ای است که کاربر، از آن بازدید نموده و پس از آن از سایت خارج شده است.

گزارش صفحات خروجی، شامل اطلاعات ارزشمندی است؛ زیرا آمار آخرین مرحله‌ی سفر کاربر را نشان می‌دهد که دانستن آن‌ کمک شایانی به بهبود کمیت و کیفیت تبدیل کاربران به مشتریان و بهبود تجربه‌ی آن‌ها می‌نماید.

انواع خروج کاربران از سایت

به طور کلی کاربران در دو صورت از سایت شما خارج می‌شوند:

  • پس از رسیدن به هدف مورد انتظار شما

در این حالت، کاربر فعالیتی را که برای او پیش بینی شده است انجام داده و سپس از سایت خارج می‌شود. به عنوان مثال، اگر کاربری پس از خرید یک محصول و یا پس از عضویت در خبرنامه‌ی ایمیلی از سایت خارج شود، به هدف مورد انتظار دست پیدا کرده‌ایم و خروج او از سایت به منزله‌ی تکمیل مناسب روند سفر اوست. به عبارت دیگر، خروج کاربر از سایت نشانه‌ی مطلوب بودن تجربه‌ی کاربری اوست. توجه نمایید که در برخی مواقع، تشخیص این امر که آیا کاربر در مراجعه‌ی خود به سایت به هدف مورد انتظار شما رسیده است یا خیر، کار چندان راحتی نیست زیرا همیشه نمی‌توان انجام اقدام کاملاً مشخصی از سوی کاربر را به منزله‌ی رسیدن به هدف مورد انتظار در نظر گرفت. به عنوان مثال، برای یک سایت خبرگزاری، بهترین شاخصی که می‌توان برای کامل شدن سفر کاربران در نظر گرفت، مدت زمان ماندگاری آن‌ها در سایت است. در واقع می‌توان گفت که اکثر کاربرانی که بیشتر از یک مدت زمان مشخص در سایت خبری وقت گذرانده‌اند، سر خط اخبار را مطالعه نموده و به هدف مورد انتظار صاحب سایت رسیده‌اند؛اگرچه که ممکن است حتی روی یک لینک نیز کلیک نکرده باشند.

  • بدون رسیدن به هدف مورد نظر

در این حالت، کاربر بدون اتمام کامل سفر خود از سایت خارج شده است. به عنوان مثال، اگر کاربری فرم ثبت نام در سایت را به صورت ناتمام رها کرده و از سایت خارج شود، یک خروج نامطلوب داشته و این امر احتمالاً خبر از یک نارسایی در تجربه‌ی کاربری سایت می‌دهد. در این صورت، لازم است صفحه‌ی مورد نظر را به صورتی دقیق‌تر تحلیل نموده و دلیل خروج کاربران را از آن متوجه شوید. به این منظور می‌توانید از یک کارشناس بهینه سازی تجربه‌ی کاربری (UX) کمک بگیرید.

مثالی از تحلیل گزارش صفحات خروجی

تصور نمایید که در گزارش صفحات خروج، نام صفحه‌ی ثبت نام کاربران جدید با آمار خروج بالایی به چشم می‌خورد و کاربران زیادی بدون ثبت نام نمودن، از این صفحه خارج می‌شوند. در این صورت، شاید بد نباشد باری دیگر به فرم ثبت نام خود نگاهی انداخته و دلیلی را که باعث ایجاد این نارضایتی در کاربران شده است، پیدا نمایید. آیا پر کردن فرم ثبت نام بیش از اندازه وقت گیر است؟ آیا در آن اطلاعاتی خواسته شده که کاربران تمایلی به ارائه‌ی آن ندارند؟ شاید هم این خروج‌ها صرفا به علت وجود یک مشکل فنی در فرم ثبت نام باشد که باعث می‌شود کاربران نتوانند ثبت نام خود را کامل نمایند و پس از ناامید شدن، از سایت خارج می‌شوند.

جمع بندی

با توجه به توضیحات فوق، درمی‌یابیم که برای رسیدن به تحلیلی صحیح از گزارش صفحات خروجی باید هدف از ایجاد هر صفحه از سایت را دانسته و با دنبال کردن مسیر سفر کاربر، انواع خروج از سایت را شناخت. در این صورت، می‌توان خروج های نامطلوب را شناسایی کرد و برای حل نمودن مشکلاتی که باعث ایجاد آن‌ها شده است، چاره ای اندیشید. به منظور دستیابی به گزارش صفحات خروجی، باید از یک ابزار تحلیل وب استفاده نمایید که این گزارش را ارائه می‌کند. یکی از این ابزارها که به صورت رایگان قابل دسترس است، وب متریک نام دارد. شما می‌توانید در پنل وب متریک، به اطلاعات دقیقی از صفحات خروجی سایت خود دست یافته و با تحلیل این اطلاعات، تجربه‌ی کاربران خود را به سطحی جدید ارتقا دهید.

با استفاده از ابزار تحلیل سایت وب متریک، گزارش دقیق صفحات خروج سایت خود را مشاهده نمایید.

نظرات بسته شده است.