ترافیک ارجاعی یا Referral Traffic چه اهمیتی دارد؟

اگر اهل شعر و ادب باشید، حتما با آرایه‌ی ادبی “تضمین” آشنایی دارید. هنگامی که یک شاعر، قسمتی از اثر ادبی یک شاعر دیگر را در شعر خود به کار می‌برد، در واقع از آرایه‌ی تضمین استفاده نموده است.همانطور که می‌دانید آرایه‌ی تضمین اعتبار شاعری را که بیت تضمین از او قرض گرفته شده است را افزایش می‌دهد و جایگاه او را به عنوان یک مرجع برای شاعران دیگر تثبیت می‌نماید. در دنیای وب نیز مفهوم مشابهی وجود دارد که ترافیک ارجاعی (Referral Traffic) نامیده می‌شود. در ابتدا به تعریف ترافیک ارجاعی می‌پردازیم:

ترافیک ارجاعی، تعداد کاربرانی را نشان می‌دهد که، از طریق یک سایت دیگر، به سایت شما وارد شده‌اند.

اهمیت اترافیک ارجاعی در حدی است که در برخی از موارد، صاحبان سایت، مبالغ بسیار زیادی را تنها برای بهبود بخشیدن به آن سرمایه‌گذاری می‌کنند. نوع از ترافیک باعث می‌شود که یک وب سایت در دنیای اینترنت به عنوان مرجعی معتبر شناخته شود و کاربران سایت‌های دیگر نیز برای خرید کالا یا محصولات مورد نیاز خود به آن سایت مراجعه نمایند.

دلیل اهمیت ترافیک ارجاعی

عامل افزایش ترافیک ارجاعی می‌تواند بک لینک‌ها (Backlinks) و تبلیغات سایت شما در دیگر وب‌سایت‌ها باشد. برای پی بردن به مفهوم بک لینک، از ذکر یک مثال استفاده می‌کنیم:

تصور نمایید که شما یک وب سایت با هدف آموزش دیجیتال مارکتینگ دارید. اگر شما با عملکرد مناسب خود به یک مرجع اینترنتی برای آموزش دیجیتال مارکتینگ تبدیل شوید، به مرور زمان دیگران نیز لینک سایت شما را در لا به لای نوشته‌های وبسایت خود قرار می‌دهند و با استناد به مقالات شما، اعتبار سایت شما را برای کاربران و همچنین موتورهای جست و جو بالا می‌برند.

توجه نمایید که ترافیک ارجاعی در بسیاری از موارد نیز به صورت رایگان به دست نمی‌آید و باید برای کسب آن هزینه نمایید؛ به این منظور باید از تبلیغات در سایت‌های مرتبط به صورت بنر، رپورتاژ و موارد مشابه استفاده نمایید تا بتوانید ترافیک ارجاعی سایت خود را افزایش دهید.

بک لینک چیست؟
بک لینک چیست؟

ترافیک ارجاعی علاوه بر آن که بخشی از بازدید سایت شما را تشکیل می‌دهد، منافع دیگری را نیز برای شما به ارمغان می‌آورد؛ از جمله:

۱. آگاهی برند شما را بهبود می‌بخشد. هنگامی که لینک سایت شما در یک وب سایت دیگر قرار بگیرد، کاربران آن وب سایت با مشاهده‌ی لینک شما با برندتان آشنایی پیدا کرده و کسب و کار شما را به عنوان یک مرجع برای دریافت محصول یا خدمات مورد نظر خود می‌شناسند. این موضوع باعث افزایش میزان آگاهی از برند شما می‌شود.

۲. از آن‌جا که موتورهای جست و جو به تعداد و کیفیت بک لینک‌های سایت‌ها اهمیت می‌دهند، ترافیک ارجاعی بالاتر، سئوی بهتری را برای سایت به ارمغان می‌آورد. به عبارت دیگر، میزان ترافیک ارجاعی سایت شما از چشم موتورهای جست و جو پوشیده باقی نمی‌ماند و باعث می‌شود که بر اساس میزان آن، تصمیم بگیرند به چه میزان برای سایت شما اعتبار قائل شده و آن را در کدام صفحه از نتایج جست و جو قرار دهند. در حالت کلی، ترافیک ارجاعی بالاتر، باعث افزایش میزان ترافیک جذب شده از موتورهای جست و جو نیز می‌شود.

۳. ترافیک ارجاعی به شما برای افزایش موقعیت‌های بازاریابی و گسترش روابط تجاری با کسب و کارهای دیگر کمک می‌کند. در واقع این نوع از ترافیک، با توجه به این‌که نشان دهنده‌ی میزان تعاملات کسب و کار شما با دیگر کسب و کارها است، باعث ایجاد نوعی اعتبار برای شما در میان همکارانتان خواهد شد.

راه‌های افزایش ترافیک ارجاعی

۱. سایت خود را در لیست‌های کسب و کارهای آنلاین ثبت کنید. سعی کنید لیست‌هایی را انتخاب کنید که ارتباط بیشتری با زمینه‌ی فعالیت شما دارند. این سایت‌ها، کسب و کار شما را به عنوان یک مرجع برای دریافت یک نوع محصول یا خدمت خاص معرفی نموده و باعث افزایش میزان ترافیک ارجاعی سایت شما می‌شوند.

۲. در سایت‌های معتبر و مرتبط با زمینه‌ی کاری خود رپورتاژ آگهی منتشر کنید. این رپورتاژها در صورتی که به شیوه‌ای اصولی نوشته و منتشر شوند، می‌توانند تاثیر به سزایی در بهبود ترافیک ارجاعی و فروش شما داشته باشند.

۳. کسب و کار خود را در سایت‌های نقد و بررسی خدمات و محصولات معرفی کنید. برای انجام این مورد، باید به معرفی خدمات و محصولات خود بپردازید؛ در غیر این صورت نتیجه‌ی مطلوبی حاصل نشده و اعتماد کاربران به شما نیز از بین خواهد رفت.

نقش شبکه‌های اجتماعی در ترافیک ارجاعی

یکی از مهم‌ترین بخش‌های تشکیل دهنده‌ی ترافیک ارجاعی سایت شما می‌تواند شبکه‌های اجتماعی باشد.به عبارت دیگر، ترافیک جذب شده از شبکه‌های اجتماعی نیز نوعی از ترافیک ارجاعی است. دلیل این‌که در این مقاله سخنی از شبکه‌های اجتماعی به میان نیاوردیم، این است که به دلیل نقش پررنگ شبکه‌های اجتماعی در توسعه‌ی کسب و کارها، شاخص جداگانه‌ای برای ارجاع از شبکه‌های اجتماعی در نظر گرفته شده است که می‌توانید درباره‌ی آن در مقاله‌ای جداگانه مطالعه فرمایید:

درباره‌ی ترافیک ورودی از شبکه‌های اجتماعی بیشتر بخوانید.

جمع بندی

ترافیک ارجاعی از سایت‌ها امروزه به نوعی اعتبار برای کسب و کارهای اینترنتی تبدیل شده است.این اعتبار برای کاربران و همچنین موتورهای جست و جو اهمیت زیادی دارد؛بنابراین برای یک صاحب کسب و کار آنلاین واجب است که همواره میزان تغییرات این ترافیک را دنبال نموده و به دنبال افزایش آن باشد. شما می‌توانید از یک ابزار تحلیل وب مانند وب متریک برای دنبال کردن و بهبود بخشیدن به ترافیک ورودی سایت خود، استفاده نمایید.

آمار رایگان ترافیک ارجاعی سایت خود را در وب متریک مشاهده نمایید.

نظر شما مهم است!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.