موتورهای جست و جو؛ مهم‌ترین کانال جذب کاربر سایت شما

به جرات می‌توان گفت در اکثر سایت‌ها، ترافیک ورودی از موتورهای جست و جو بیشترین بخش از ترافیک را تشکیل می‌دهد. مطابق بررسی سایت statista در سال ۲۰۱۹، بیش از ۶۵ درصد ترافیک سایت‌ها، از طریق موتورهای جست و جو جذب می‌شود؛ بنابراین جای تعجب نیست که رصد کردن و تلاش برای افزایش مقدار این ترافیک یکی از مهم‌ترین چالش‌ها یک صاحب سایت است. سئو (SEO) یا بهینه سازی برای موتورهای جست و جو تلاشی مستمر در راستای برطرف نمودن این چالش است.

تعداد کاربرانی که از طریق موتورهای جست و جو وارد سایت شده‌اند، ترافیک ورودی از موتورهای جست و جو (Search Engine Traffic)  را تشکیل می‌دهند.

این موتور جست و جو می‌تواند گوگل یا هر موتور جست و جوی دیگری مانند بینگ ،یاهو، یاندکس و…  باشد که البته همان‌طور که می‌دانید گوگل با اختلاف، از دیگر رقبای خود رایج‌تر است. در واقع بسیاری از افراد صاحب نظر در حوزه‌ی وب، گوگل را پادشاه دنیای وب می‌نامند و معتقدند در صورتی که موتور جست و جوی گوگل وجود نداشته باشد، چرخ قطار اینترنت به حرکت در نمی‌آید.

انواع ترافیک ورودی از موتورهای جست و جو

ترافیک ورودی از موتورهای جست و جو، خود به دو دسته تقسیم می‌شود:

ترافیک ارگانیک و غیر ارگانیک
ترافیک پولی و ارگانیک در موتورهای جست و جو
  • ترافیک ارگانیک (Organic) یا غیر پولی

در این نوع از ترافیک،  Crawler یا اصطلاحاً خزنده‌ی یک موتور جست و جو پس از بررسی محتوای سایت (یا به عبارت تخصصی‌تر Crawl کردن آن)، لینک سایت را در صفحه‌ی نتایج خود به نمایش می‌گذارد. در این نوع از ترافیک، شما برای این‌که در صفحه‌ی نتایج جایگاه بهتری کسب کنید، باید بر روی تولید محتوای مناسب‌تر، سئوی وب سایت خود و… تمرکز کنید. ترافیک ارگانیک، بخش اعظم ترافیک جذب شده از موتور‌های جست و جو را تشکیل می‌دهد؛ بنابراین نمی‌توان صاحب هیچ سایت موفقی را یافت که به صورت مستمر برای بهبود رتبه‌ی سایت خود در موتور‌های جست و جو تلاش نکند.

  • ترافیک پولی (Pay Per Click)

در این نوع از ترافیک که در واقع یک روش تبلیغاتی است، به ازای هر بار کلیک توسط کاربران بر روی لینک سایتتان در موتور جست و جو، هزینه‌ای را پرداخت می‌کنید. در این روش، موتور جست و جو لینک سایت را برای عبارات مشخص شده توسط شما، بالاتر از دیگر نتایج و با علامتی در کنارش که تبلیغاتی بودن آن را مشخص می‌کند، به کاربر نمایش می‌دهد. این نوع از تبلیغات که به نام تبلیغ در موتورهای جست جو شناخته می‌شود، در سال‌های اخیر در حال رواج یافتن است و مدتی است که در ایران نیز، سایت‌های زیادی اقدام به این نوع از تبلیغات نموده‌اند.

جمع بندی

معمولاً مهم‌ترین سرچشمه‌ی ترافیک یک سایت گوگل است و این واقعیت، تمرکز زیادی را برای افزایش حجم این ترافیک می‌طلبد. هیچ تلاشی بدون ارزیابی میزان تاثیرگذاری آن معنا پیدا نمی‌کند و باید به موازات اقداماتی که برای افزایش ترافیک جذب شده از موتورهای جست و جو انجام می‌شود، میزان اثر گذاری آن اقدام نیز بررسی شود. به این منظور باید از یک ابزار تحلیل وب استفاده نمایید که ترافیک جذب شده از موتورهای جست و جو را به شما نمایش دهد.یکی از این ابزارها که آمار هر دو نوع ترافیک ارگانیک و غیر ارگانیک جذب شده از موتورهای جست و جوی رایج را به شما نمایش می‌دهد، وب متریک نام دارد.

مشاهده‌ی رایگان آمار کاربران جذب شده از موتورهای جست و جو در وب متریک

نظر شما مهم است!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.