تعداد سشن های وب سایت (Sessions) چیست؟

هر سشن گروهی از فعالیت‌های یک کاربر در سایت شماست که در یک بازه‌ی زمانی مشخص انجام می‌شود.

سشن (Session) یا نشست مفهوم مهمی در آنالیز وب است که به دلیل استفاده شدن فراوانش در دیگر شاخص‌های تحلیل وب، اهمیت بالایی دارد.

سشن گروهی از فعالیت‌های یک کاربر در سایت شماست که در یک بازه‌ی زمانی مشخص انجام می‌شود.

به عنوان مثال، یک سشن می‌تواند شامل بازدید از ۵ صفحه، مقایسه‌ی دو کالا و خرید یک محصول باشد.

می‌توان هر سشن را یک ظرف در نظر گرفت که شامل تعدادی فعالیت توسط یک کاربر مشخص در یک بازه‌ی زمانی مشخص است.

روش‌های پایان یافتن هر Session

برای پایان یافتن هر سشن، دو راه کلی وجود دارد:

پایان بر اساس زمان

در این نوع از منقضی شدن سشن، اگر کاربر ۳۰ دقیقه هیچ اقدامی در وب سایت شما انجام ندهد (حتی اسکرول کردن صفحه‌ی وب سایت شما)، سشن او منقضی می‌شود. حال اگر کاربر پس از ۳۰ دقیقه فعال نبودن مجددا در سایت فعالیتی انجام  دهد، سشن جدیدی برای او محاسبه می‌شود.

به زبانی دیگر، کاربر با انجام هر اقدام در سایت شما، زمان منقضی شدن سشن جاری خود را ۳۰ دقیقه تمدید می‌کند. برای درک بهتر این موضوع به تصویر زیر توجه کنید.

همچنین یک طریق دیگر برای پایان یافتن یک سشن، گذشتن ساعت از ۱۲ نیمه شب است. به عنوان مثال کاربری که ساعت یک ربع به ۱۲ نیمه شب وارد سایت شده و تا پنج دقیقه پس از ساعت ۱۲ در سایت شما فعالیت می‌کند، دو سشن برایش محاسبه می‌شود.

پایان بر اساس خروج کاربر و ورود مجدد او از کانالی جدید به سایت

برای درک بهتر این موضوع به مثال زیر توجه کنید:

اگر کاربری از طریق سرچ در گوگل وارد سایت شما شود و ۵ دقیقه در آن مانده و سپس از آن خارج شود و ۱۰ دقیقه بعد از طریق یک لینک در اینستاگرام وارد سایت شود، یک سشن جدید برای او محسوب می‌شود. به عبارت دیگر تغییر کانالی که یک کاربر از طریق آن وارد سایت شما شده است، یک سشن جدید را برای او ایجاد می‌کند.

 

_____________________________________________

نظرات بسته شده است.