با استفاده از UTM، میزان تاثیرگذاری کمپین‌های خود را افزایش دهید

یکی از جنبه‌های مهم بازاریابی دیجیتال، ارزیابی میزان تاثیر گذاری تلاش‌های انجام شده است. این ارزیابی به شما امکان می‌دهد که از قرار داشتن در یک مسیر صحیح مطمئن شده و در صورتی که استراتژی شما نیاز به تغییراتی داشته باشد، از این موضوع مطلع شوید.

شما می‌توانید با استفاده از یک ابزار تحلیل وب سایت، ترافیک ورودی از کانال‌های مختلف بازاریابی را مشاهده نمایید. به عنوان مثال، می‌توانید مشاهده نمایید که ۱۰۰۰ کاربر از شبکه‌ی اجتماعی توییتر، ۲۰۰۰ نفر از موتور جست و جوی گوگل و ۳۰۰ نفر از طریق آگهی شما در یک سایت خبری وارد سایتتان شده‌اند. این ها اطلاعات ارزشمندی هستند، اما همچنان یک سوال مهم را بی پاسخ باقی می‌گذارند:

کاربران از طریق کدام کمپین تبلیغاتی وارد سایت شما شده‌اند؟

برای روشن شدن موضوع فوق، به بیان یک مثال می‌پردازیم. تصور نمایید که در یک روز مشخص، ۱۰۰۰ کاربر از طریق شبکه‌ی اجتماعی توییتر وارد سایت شما شده‌اند. اگر شما اقدام به برگزاری یک کمپین تبلیغات توییتری کرده باشید، این سوال برایتان پیش می‌آید که چه تعداد از این کاربران، در نتیجه‌ی کمپین مورد نظر وارد وب سایت شده اند و چه تعداد از آن‌ها صرفا به توصیه‌ی یک دوست توییتری به سایت شما وارد شده‌اند. همانطور که می‌بینید، آمار تعداد کاربران جذب شده از کانال‌های مختلف جذب، پاسخی برای سوال مذکور ارائه نمی‌کند.اینجاست که باید مفهومی جدید با نام UTM را معرفی نماییم.

UTM چیست؟

UTM که مخفف عبارت Urchin Tracking Module به معنای “ماژول رهگیری اورچین” است، مفهومی است که در ابتدا توسط شرکت نرم افزاری اورچین به دنیای وب معرفی شد. جالب است بدانید که این شرکت در سال ۲۰۰۵ توسط گوگل خریداری شد و یکی از محصولات آن، همان چیزیست که امروزه آن را با نام گوگل آنالیتیکس می‌شناسیم.

اما اجازه دهید که به اصل مطلب بازگشته و یک تعریف ابتدایی از UTM ارائه دهیم:

UTM ابزاریست که برای بازگو نمودن قصه‌ای که پشت ترافیک ورودی به وب سایتتان وجود دارد ساخته شده است!

، شما می‌توانید با استفاده از UTM، به این موضوع پی ببرید که کاربرانی که به روش ارجاعی به وب سایت شما وارد شده‌اند، دقیقاً از اهداف کدام کمپین تبلیغاتی شما هستند. با پی بردن به پاسخ این سوال، می‌توانید به راحتی تصمیم بگیرید که دقیقاً از چه روش‌هایی برای تبلیغات دیجیتال خود استفاده نمایید.

برای این پی بردن به این موضوع که بهتر است بودجه تبلیغاتی خود را کجا صرف نمایید، باید از UTM استفاده کنید.

نحوه استفاده از UTM

UTM کدی است که به انتهای آدرس  صفحات فرود سایت افزوده شده تا شما بتوانید مبداٰء جذب کاربرانی را که از طریق آن لینک وارد سایت شده‌اند، با جزئیات کامل ردیابی کنید. برای ساخت یک لینک که دارای شناسه UTM باشد، می‌توانید از ابزارهای ساخت UTM استفاده نمایید. یکی از این ابزارها، ابزار “ساخت شناسه کمپین” وب متریک است.

از ابزار ساخت شناسه کمپین UTM وب متریک به صورت رایگان استفاده نمایید

به منظور پر نمودن فیلدهای خالی این ابزار و ساخت لینک مورد نظر خود، به مثال زیر توجه نمایید:

utm link

در ابتدا باید اشاره نماییم که کاربران با کلیک نمودن بر روی لینک فوق، به آدرس زیر وارد می‌شوند:

yoururl.com/landingpage

به بیان دیگر، عبارتی که پس از علامت سوال آمده است، تاثیری بر روی آدرسی که کاربر به آن وارد می‌شود ندارد.

  • صفحه فرود(Landing Page): آدرس کامل صفحه‌ای از وب‌سایت خود را که می‌خواهید کاربران با کلیک بر روی لینک UTM دار شما به آن وارد شوند، در این قسمت وارد نمایید. در مثال فوق، yoururl.com/landingpage را در این فیلد وارد نموده‌ایم.
  • مبدا ترافیک (UTM Source): در این قسمت باید مبدا ترافیک را مشخص نمایید. این مبدا می‌تواند یک شبکه‌ی اجتماعی، موتور جست و جو، ایمیل و یا یک سایت دیگر باشد که قرار است لینک خود را در آن قرار دهید و به جذب کاربر بپردازید.
  • نوع جذب (UTM Medium): در این فیلد، باید روش جذب کاربران را به صورت جزئی‌تر مشخص نمایید. به عنوان مثال در شبکه‌ی اجتماعی اینستاگرام لینک خود را در یک استوری قرار داده‌اید یا یک بنر تبلیغاتی در سایتی دیگر منتشر نموده‌اید.
  • نام کمپین (UTM Campaign): در این بخش باید نام کمپین تبلیغاتی خود را که این لینک جزوی از آن کمپین است مشخص نمایید. به عنوان مثال فروش ویژه شب یلدا و یا فروش فوق العاده‌ی کفش‌های ورزشی
  • کلمه کلیدی (UTM Term): پر کردم این قسمت اختیاری بوده و بیشتر به هنگام تبلیغات در گوگل استفاده می‌شود؛ به این صورت که می‌توانید کلمه کلیدی که بابت تبلیغات در گوگل برای آن هزینه نموده‌اید را در این قسمت وارد نمایید.
  • محتوا (UTM Content): در این قسمت که پر کردن آن اختیاری است، می‌توانید محتوای بنر،استوری،رپورتاژ یا هر چیز دیگری که لینک UTM دار خود را در آن قرار داده‌اید، ذکر نمایید. به عنوان مثال اگر تصویری از چند کفش ورزشی را در استوری اینستاگرام خود قرار داده‌اید، می‌توانید در این قسمت shoes را وارد نمایید.

پس از مرحله‌ی ساخت لینک دارای شناسه UTM، باید این لینک را در محل مورد نظر خود برای جذب کاربران قرار دهید و شروع به جذب کاربران نمایید. شما می‌توانید این لینک را در شبکه‌های اجتماعی،بنرهای تبلیغاتی،رپورتاژها،ایمیل‌های تبلیغاتی و… به اشتراک بگذارید.

تحلیل و رهگیری UTM

پس از این که لینک‌های UTM مورد نظر خود را ایجاد نموده و آن‌ها را منتشر کردید، باید از یک ابزار تحلیل وب که دارای قابلیت رهگیری کد‌های UTM است استفاده نمایید. ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس و وب متریک به صورت خودکار لینک‌های دارای شناسه UTM شما را تشخیص داده و اطلاعات کاربران جذب شده از این لینک‌ها را به شما نمایش می‌دهند.

با ابزار رهگیری لحظه‌ای کمپین وب متریک می‌توانید آمار کاربران آنلاین وارد شده به سایت از هر کمپین را به صورت لحظه‌ای مشاهده نمایید؛ همچنین ابزار دیگری در وب متریک با نام تحلیل کمپین وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا اطلاعات کلی کمپین‌های خود را به صورت یکجا مشاهده نموده و به تحلیل دقیق میزان تاثیرگذاری کمپین‌های خود بپردازید.

با استفاده از وب متریک به صورت رایگان به تحلیل کمپین‌های خود بپردازید

نظرات بسته شده است.