نرخ پرش (Bounce Rate) و تاثیری که روی کسب و کار‌های آنلاین دارد

کاربران دنیای اینترنت چندان صبور نیستند. آن‌ها معمولاً فرصت زیادی به یک سایت نمی‌دهند تا آن سایت بتواند خود را به عنوان سایتی مفید برایشان اثبات نماید. آن‌ها ترجیح می‌دهند پس از ورود به یک سایت، نگاهی اجمالی به محتوای آن بیندازند و در صورتی که آن را نپسندند، به سرعت از سایت خارج شده و در جایی دیگر به دنبال موضوع مورد نظر خود می‌گردند. متخصصان دیجیتال مارکتینگ این موضوع را به خوبی می‌دانند و به همین علت است که تمام تلاش خود را می‌کنند که یک وب سایت را طوری طراحی کنند که در اولین نگاه بتواند توجه مخاطبان را جلب نماید. از جمله تلاش‌هایی که متخصصان برای جلب توجه کاربران در مدت زمانی کوتاه انجام می‌دهند، طراحی صفحات فرود جذاب است.

اما هنگامی که حرف از ارزیابی میزان تاثیرگذاری تلاش‌های انجام شده به میان بیاید، یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین شاخص‌هایی که می‌توانیم به این منظور استفاده نماییم نرخ پرش یا (Bounce Rate) است. تحلیل این شاخص کمک می‌کند تا میزان جذابیت وب سایت خود را برای کاربران تخمین بزنید. یک تعریف ابتدایی از نرخ پرش به صورت ذیل است:

نرخ پرش، درصدی از مراجعات را نشان می‌دهد که کاربر پس از ورود به سایت  و بدون بازدید از هیچ صفحه‌ی دیگری، از آن خارج شده است.

نرخ پرش
نرخ پرش

نحوه‌ی محاسبه‌ی نرخ پرش و میزان قابل قبول آن

فرمول کلی محاسبه‌ی نرخ پرش به صورت زیر است:

نرخ پرش = تعداد مراجعه‌هایی که با مشاهده تنها یک صفحه به پایان می‌یابند × ۱۰۰
کل مراجعات

مطابق آمار سایت (agencyanalytics)، میانگین نرخ پرش وب سایت‌ها ۴۱ تا ۵۵ درصد است. نرخ پرش، وابستگی شدیدی به زمینه‌ی فعالیت سایت دارد. برای مشاهده‌ی محدوده‌ی مناسب نرخ پرش سایت خود، به تصویر زیر توجه نمایید:

نمودار میانگبن نرخ پرش

با توجه به درصد‌های مشخص شده در نمودار مذکور، می‌توانید نرخ پرش مناسب کسب و کار خود را متوجه شوید و در صورتی که نرخ پرشی بیشتر از مقدار قابل قبول دارید، با انجام فعالیت‌های اصولی بازاریابی دیجیتال و مناسب سازی سایت، تلاش کنید تا رضایت کاربران بیشتری را جلب نموده و به نرخ پرش کمتری در سایت خود برسید. نرخ پرش کمتر مصادف است با تعداد کاربران بیشتری که در سایت شما وقت می‌گذرانند و از صفحات مختلف آن بازدید می‌نمایند. این موضوع در نهایت باعث می‌شود که کاربران بیشتری به مشتری شما تبدیل شده و موجب افزایش فروش و درآمد شما گردند.

ایراداتی که با بررسی نرخ پرش مشخص می‌شوند

بالا بودن نرخ پرش، نشانه‌ی این است که سایت شما برای کاربران مفید و یا جذاب نیست و این امر موجب شده است که کاربران پس از ورود به صفحه‌ای از سایت، مشتاق نشوند تا از صفحات دیگر سایت نیز بازدید نمایند. در این صورت بهتر است که با یاری جستن از یک متخصص بهینه سازی تجربه‌ی کاربری (User Experience)، ایراد سایت خود را شناسایی نموده و آن را مرتفع نمایید. این ایراد می‌تواند هر چیزی باشد که باعث نارضایتی کاربران شده است. از جمله این ایرادات می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تبلیغات زیاد و آزاردهنده
  • کند بودن زمان بارگذاری سایت
  • بی کیفیت بودن محتوای متنی سایت
  • عدم چشم نواز بودن طراحی بصری سایت

پیچیدگی تحلیل نرخ پرش و راه حل آن

یکی از پیچیدگی‌های موجود در تحلیل نرخ پرش، این است که در برخی از موارد بالا بودن مقدار آن نشانه‌ی بدی نیست. به عنوان مثال اگر شما صاحب یک سایت خبری باشید و سایت شما اطلاعات مورد نیاز کاربر را به سهولت در اختیار او بگذارد و او را از مرور دیگر صفحات بی نیاز سازد، سایت شما نرخ پرش بالایی خواهد داشت اما این موضوع نشان دهنده‌ی وجود یک نارسایی در آن نیست. به عبارت دیگر، هنگام تحلیل نرخ پرش باید به نوع سایت مورد بررسی و انتظاری که از رفتار کاربران در آن سایت دارید، توجه نمایید.

متخصصان وب متریک برای ایجاد سهولت در تحلیل نرخ پرش برای صاحبان کسب و کارهای دیجیتال و برای کاربردی‌تر ساختن شاخص نرخ پرش برای انواع سایت‌ها، به ابتکاری دست زدند که این شاخص را برای تمامی وب‌سایت‌ها قابل استفاده می‌سازد. در وب متریک، نرخ پرش به دو صورت اندازه گیری می‌گردد:

۱. نرخ پرش سایت‌های غیر خبری

در ابزار تحلیل سایت وب متریک، در صورتی که شما صاحب یک سایت غیر خبری باشید، نرخ پرش نمایش داده شده در پنل به این صورت محاسبه می‌شود که اگر مراجعه‌ی کاربر به صورتی باشد که پس از ورود به سایت و با انجام دادن کمتر از سه فعالیت از آن خارج شود، خروج او به عنوان یک پرش در نظر گرفته شده و در نرخ پرش محاسبه شده نمایش داده می‌شود. این فعالیت می‌تواند هر عملی باشد که نشان می‌دهد کاربر با سایت شما تعامل داشته است؛ مانند کلیک بر روی یک لینک یا دکمه، هایلایت نمودن متن، اسکرول کردن صفحه، پر کردن یک فرم و…

۲. نرخ پرش سایت‌های خبری

بسیاری از کاربران سایت های خبری، با وارد شدن به آن‌ها، مطلبی را مطالعه کرده و سپس بدون انجام هیچ فعالیت دیگری از سایت خارج می‌شوند؛ اما این رفتار آن‌ها نشانه‌ی جذاب نبودن سایت برای آن‌ها نیست. برای حل این مشکل، وب متریک برای سایت‌های خبری، بازدید‌ی را که تنها با مشاهده‌ی یک صفحه پایان می‌یابد ولی مدت زمان به طول انجامیدن آن از ۳۰ ثانیه بیشتر است، به عنوان نرخ پرش محاسبه نمی‌کند. با این روش، صاحبان انواع سایت‌ها می‌توانند به یک عدد واقعی برای نرخ پرش سایت خود دست یابند.

وب متریک، تحلیل رایگان نرخ پرش واقعی سایت شما!