Viral Coefficient یا ضریب ویروسی چیست؟

تعداد کاربران جدیدی که کاربران قدیمی یک وب‌سایت (و یا هر محصول دیگر) برای آن ایجاد می‌کنند.

ضریب ویروسی شاخصی در بازاریابی است که به تعداد کاربران جدیدی می‌پردازد که کاربران قدیمی یک وب‌سایت (و یا هر محصول دیگر) برای آن ایجاد می‌کنند.

این شاخص رشد نمایی کاربران یک محصول را نشان می‌دهد که از طریق چرخه‌ی ارجاع کاربران قبلی به آن محصول دعوت شده‌اند.

از این چرخه به عنوان وایرال شدن یا ویروسی شدن یاد می‌شود.

دلیل رخ دادن این پدیده وجود نوعی انگیزه‌ی ذاتی در مشتری است که باعث می‌شود بخواهد کسب و کار شما را به آشنایان خود معرفی کند و این امر باعث رشد کسب و کار شما می‌شود.

نحوه ی محاسبه‌ی ضریب ویروسی

برای محاسبه‌ی این شاخص، باید میانگین تعداد دعوتنامه‌های ارسال شده توسط هر کاربر را در نرخ تبدیل (Conversion Rate) دریافت کنندگان این دعوتنامه‌ها ضرب کنید.

میانگین تعداد دعوتنامه‌های ارسال شده توسط هر کاربر X نرخ تبدیل = ضریب ویروسی

به عنوان مثال اگر ۱۰۰ کاربر شما در مجموع ۳۰۰ دعوتنامه ارسال کرده باشند و ۷۰ درصد از این دعوتنامه‌ها باعث جذب مشتری شده باشد، ضریب ویروسی کسب و کار شما برابر ۲.۱ است.

نکات:

  1. منظور از دعوتنامه می‌تواند هر نوعی از به اشتراک گذاری قابل ردیابی باشد. برای مثال منتشر کردن یک مطلب از وبلاگ شما توسط کاربران قدیمی که منجر به جذب کاربران جدید شود،در این چارچوب قرار میگیرد.
  2. ضریب ویروسی شاخصی است که به طور مستقیم با وضعیت بازاریابی دهان به دهان کسب و کار شما ارتباط دارد.
  3. نکته‌ای که درباره‌ی این شاخص قابل توجه بوده، این است که بهبود یافتن آن در گرو میزان رضایت مشتری از محصول شما است و باید توجه داشت که مدت زمانی طول می‌کشد تا مشتریان فعلی شما تصمیم بگیرند محصول شما را به دیگران نیز معرفی کنند.
  4. برای این که بتوان یک محصول را وایرال نامید، باید ضریب ویروسی آن بزرگتر از ۱ باشد.
  5. شاخص دیگری به نام شاخص خالص ترویج کنندگان(Net Promoter Score) وجود دارد که شباهت زیادی به ضریب ویروسی دارد. تفاوت این دو شاخص در آن است که شاخص خالص ترویج کنندگان به بررسی تعداد افرادی می‌پردازد که محتمل است محصول شما را به دیگران توصیه کنند اما ضریب ویروسی افرادی را نشان می‌دهد که در عمل این کار را انجام داده‌اند.

 

نظرات بسته شده است.