گزارش حرارتی (Heatmap) چیست و چه کمکی به کسب و کارها می‌کند؟

آیا می دانید چه چیز اشتیاق مخاطبان شما نسبت به صفحه سایت و یا تبلیغات بنری را برمی انگیزد؟ گزارش حرارتی (Heatmap) به عنوان گزارشی در قالب داده های گرافیکی و قابل فهم در شناسایی رفتار کاربر به شما کمک می کند. این ابزار، گزارشی ارزشمندتر از ده ها گزارش نموداری و جدولی دیگر در اختیار صاحبان کسب و کار دیجیتال قرار خواهد داد. ردیابی حرکات چشم که همراه با حرکت موس قابل شناسایی است، نکات جالبی در حوزه بازاریابی و تجربه کاربری (User Experience) را نشان می‌دهد تا بستر مورد نیاز برای بهبود بازاریابی را منطبق با نیاز و رفتار کابران ایجاد نماییم.

what is heatmap analysis
گزارش حرارتی چیست؟

گزارش حرارتی چیست؟

گزارش حرارتی در حوزه‌های متفاوتی مانند پیش بینی آب و هوا، بورس اوراق بهادار و تحلیل وب کاربرد دارد. گزارش حرارتی یک وب سایت، برای نمایش میزان تعامل کاربران سایت با مناطق مختلف صفحه سایت استفاده می‌شود؛ به طوری که هر چه منطقه روشن و گرم تر باشد تعاملات بیشتری وجود خواهد داشت. توضیح اینکه مناطق قرمز رنگ بیشترین تعامل و رنگ های ملایم تر مثل آبی و سبز فعالیت کمتر را نشان می دهند. مناطق روشن تر جزء مناطقی به شمار می روند که مشتریان در ابتدا می بینند و با آن تعامل می کنند و به تدریج آبی و سبز جزء مناطقی هستند که هدف ماندن کاربر در آن مناطق را نشان می دهند و مناطق قرمز مناطقی هستند که کاربر با آن نقاط تعامل می کنند.

چرا باید از گزارش حرارتی استفاده کنیم؟

استراتژی بازاریابی بدون شاخص پیگیری، استراتژی بازاریابی مصرف گرا و بدون هدف نامیده می شود؛ بنابراین  پیگیری چگونگی تعامل مخاطبان با صفحات فرود (Landing Page) ضروری می باشد. در این راستا، مواردی به شرح ذیل ارائه می گردد:

  • جذب شدن در نگاه اول

به علت کمبود وقت، قضاوت بازدیدکنندگان براساس اولین نگاه است. گزارش حرارتی به شما کمک می کند تا نقطه نگاه اول کاربران سایت خود را به خوبی شناسایی کنید و برای بهبود آن تلاش نمایید.

  • ارزش گذاری جایگاه‌های تبلیغات بنری

بسیاری از سایت های پربازدید دارای جایگاه های تبلیغات بنری می باشند که نمی توانند به درستی نسبت به قیمت گذاری آنها اقدام نمایند. با استفاده از گزارش حرارتی می توان به راحتی نسبت به طبقه بندی میزان ارزش بنرهای مختلف بر اساس میزان توجه کاربران به آن‌ها اقدام نمود.

  • شاخصی ارزشمند برای اثبات تاثیر تبلیغات و بازاریابی

برای آسیب شناسی صفحات فرود سایت خود، می توانید از طریق شناسایی نیازهای کاربران و اشتباهاتی که روی سایت شما انجام می دهند با استفاده از گزارش حرارتی نسبت به بهبود مشکلات اقدام نمائید.

شاخص های قابل پیگیری با ابزار گزارش حرارتی کدامند؟

بسته به هدف صاحب کسب و کار، ابزار گزارش حرارتی را می‌توان برای پایش سه شاخص مهم مورد استفاده قرار داد:

۱. ابزار ردیابی چشم کاربران در صفحات فرود:

 ابزار گزارش حرارتی به شما کمک میکند تا متوجه شوید بازدیدکنندگان به دنبال چه هستند و چگونه با نیاز خود برخورد می کنند. بسیاری از تحقیقات اثبات کرده که حرکت چشم و حرکت ماوس ارتباط زیادی به هم دارند. آمار به دست آمده نشان می دهد که حرکات ماوس روی صفحه وب با محل نگاه کاربر ۸۸ درصد هم پوشانی دارد و این مورد به شما کمک می کند تا میزان جذاب هر قسمت از صفحات فرود خود را مورد بررسی قرار دهید. درک این موضوع که کدام قسمت از سایت شما میتواند نقطه جذب کاربر باشد، از اهمیت زیادی برخوردار است.

۲. ابزار ردیابی کلیک روی صفحات فرود:

گزارش حرارتی امکان پایش کلیک های روی صفحات فرود را فراهم می سازد که این امر برای یافتن نقاط تاثیرگذار برای قرار دادن دکمه ها، عکس ها لینک های مورد نظر و… به تیم بازاریابی  کمک شایانی خواهد کرد.

۳. ابزار ردیابی اسکرول (Scroll) در صفحات فرود:

گزارش حرارتی امکان نشان دادن چگونگی اسکرول بازدیدکننده ها در صفحات فرود را در اختیار شما قرار می دهد. اینکه کاربران بیشتر بالای صفحه فرود یا میان صفحه فرود یا پایین صفحه فرود قرار دارند، به بهینه نمودن تجربه کاربر از صفحه فرود کمک بسیاری می‌کند.

انواع ابزارهای گزارش حرارتی

در انتها به معرفی انواع ابزارهای گزارش حرارتی به شرح ذیل خواهیم پرداخت:

۱. صفحات فرود (On-Page):

 در این نوع از گزارشات حرارتی، امکان مشاهده‌ی میزان تعامل کاربران در مناطق مختلف صفحات سایت وجود دارد.

۲. درون اپلیکیشنی (In-App):

در این نوع گزارش حرارتی که میزان تعامل کاربران در اپلیکیشن‌های موبایل را نمایش می‌دهند، امکان ردیابی سفر مشتری (Customer-Journey) به طور پیوسته از اپلیکیشن موبایل تا وب سایت برقرار است.

۳. درون تبلیغاتی (Visual Ad):

امکان گزارش حرارتی در این نوع، بصورت رویداد محور بر روی بنرهای تبلیغاتی پیاده سازی و اجرا می شود. در این حالت نقاط جذب بنر به صورت جزئی قابلیت تحلیل پیدا خواهند کرد.

جمع بندی

گزارش حرارتی به عنوان یک معجزه در آسیب شناسی کسب و کارهای دیجیتال محسوب می‌شود. با استفاده از این ابزار، می‌توانید به راحتی هرچه تمام‌تر به نارسایی‌های وب سایت خود پی برده و با رفع آن‌ها، تجربه کاربری بهتری را برای کاربران سایت ایجاد کرده و موفقیت مالی بیشتری را برای کسب و کار اینترنتی خود رقم بزنید.

نظرات بسته شده است.