گوگل آنالیتیکس: تحلیل مزایا و معایت آنالیتیکس در مجله وب متریک ?

گوگل آنالیتیکس یک سرویس رایگان از شرکت گوگل است که شما می توانید با استفاده از آن اطلاعات زیادی را در خصوص وب سایت خود بدست بیاورید. گوگل آنالیز با استفاده از سیستم های تحلیل رفتاری و دریافت داده های مختلف از سرور های خود و تحلیل آنها به شما اطلاعات مناسبی را در خصوص نحوه رفتار کاربران در سایت شما ارائه می دهد.

گوگل آنالیتیکس یک سرویس رایگان از شرکت گوگل است که شما می توانید با استفاده از آن %100  اطلاعات پایه را در خصوص وب سایت خود بدست بیاورید. گوگل آنالیز با استفاده از سیستم های تحلیل رفتاری و دریافت داده های مختلف از سرور های خود و تحلیل آنها به شما اطلاعات مناسبی را در خصوص نحوه رفتار کاربران در سایت شما ارائه می دهد.

AnalyticsDashboard
گوگل آنالیتیکس

 گوگل آنالیتیکس چیست؟

کمپانی گوگل در این سرویس از نحوه رفتار کاربران در سایت شما اطلاعاتی را به شما می دهد. اینکه کاربران در چه زمانی وارد سایت شما شده اند ؟ از کدام صفحات بازدید کرده اند؟ مدت زمان حضور کاربران در سایت شما چقدر بوده است؟ با چه دستگاهی وارد سایت شما شده اند و هزاران نوع اطلاعاتی آماری و تحلیلی دیگر که در سرویس گوگل انالیتیکس وجود دارد. هدف اصلی این سرویس در واقع این است که به شما نشان دهد سایت شما تا چه میزان با مخاطبان خود درگیر بوده است که این اطلاعات توسط ربات های انالیز گوگل جمع آوری می شود.

ثبت سایت در گوگل آنالیز 

شما با ثبت سایت در گوگل آنالیز و ایجاد مجوز دسترسی برای ربات ها و سرویس ها جهت آنالیز وب سایت در گوگل می توانید به این اطلاعات و هزاران اطلاعات آماری دیگر دسترسی پیدا کنید. هدف گوگل از این کار این بوده است به مدیران وب سایت ها هرچه بیشتر و بهتر کمک کند تا سایت ها مناسب تر و استانداردتر مدیریت شوند. فرآیند ثبت سایت در گوگل آنالیز خیلی پیچیده نیست و با توجه به رایگان بودن آن شما می توانید این کار را انجام دهید. البته باید این نکته را توجه داشته باشید که به دلیل تبعیت گوگل از قوانین آمریکا در حال عادی صفحه گوگل آنالیز برای کاربران ایرانی مسدود است و شما برای وارد شدن به این صفحه باید از ابزارهای خاص استفاده کنید و البته شایعه هایی نیز در خصوص تحریم گوگل آنالیتیکس برای سایت های ایرانی وجود دارد که در صورت صحت، امکان دریافت همین گزارشات پایه نیز دیگر امکان پذیر نخواهد بود.

GoogleAnalyticsInstallation
اتصال به گوگل آنالیتیکس

آموزش اتصال به گوگل آنالیتیکس

سرویس گوگل آنالیتیکس همان طور که اعلام شد یک سرویس رایگان است که نیاز به راه اندازی دارد و این سرویس بر اساس پردازش ابری عمل کرده و شما می توانید با داشتن یک حساب کاربری جیمیل نسبت به نصب و فعالسازی آن اقدام نمایید. در ادامه آموزش گوگل آنالیز قرار داده شده است .

  1. برای شروع باید به بخش اصلی گوگل آنالیتیکس بروید و با وارد کردن جیمیل خود یک حساب کاربری جدید بسازید.
  2. بعد از اینکه حساب کاربری جدید ایجاد کردید باید سایت خود را به گوگل معرفی کنید. این کار با وارد کردن آدرس سایت شما در بخش مربوطه انجام می شود .
  3. سپس باید نوع سایت و دسته بندی سایت خود را در گوگل آنالیتیکس مشخص کنید. محدوده زمانی خود را فعال و تنظیم نمایید .
  4. در ادامه خود گوگل به شما به صورت پیش فرض گزینه های را قرار میدهد که شما با انتخاب آنها می توانید به بخش های بیشتری از گوگل آنالیتیکس دسترسی داشته باشد . راهنمای گوگل به صورت خیلی ساده در تمامی این بخش ها در کنار شماست و به شما آموزش های لازم را خواهد داد .
  5. سپس باید بر روی کلید Get Tracking ID کلیک کنید . این ID را شما باید در Header سایت خود (با استفاده از ویرایشگر های کد سایت) قرار دهید تا گوگل اطلاعات سایت شما با استفاده از این کد شناسایی دریافت و در حساب کاربری شما ذخیره کند. در واقع با استفاده از این کد در سایت خودتان، ثبت سایت در گوگل آنالیز انجام می شود و سرورها و ربات ها فرآیند آنالیز وب سایت در گوگل را آغاز می کنند.
  6. در ادامه طبق آموزش گوگل که در صفحه نصب وجود دارد گوگل از شما میخواهد که قوانین را مطالعه و آنها را قبول کنید. بعد از قبول کردن قوانین حساب گوگل انالیتیکس شما ساخته می شود.

 مزایای آنالیز وب سایت در آنالیتیکس

با استفاده از کد Tracking ID که شما در سایت خود قرار داده این فرایند آنالیز وب سایت در گوگل آغاز می شود. این فرآیند به صورت آنی بوده و شما در لحظه ای که کد را ثبت و مراحل فعال سازی را انجام دهید اطلاعات شما در سرور ها و سرویس گوگل آنالیتیکس ثبت خواهد شد و شما می توانید نتایج را مشاهده نماید .

در صفحه اصلی گوگل آنالیتیکس اطلاعات وب سایت شما به صورت نموداری نمایش داده میشود. تعداد کاربران به صورت عدد از 1 تا چند هزار نشان داده میشود. به صورت پیش فرض شما به اطلاعات 7 روز گذشته را مشاهده خواهید کرد و در صورتی که نیاز داشته باشید تا چند ماه قبل را هم می توانید مشاهده و آنالیز نمایید .

نمودار ها در گوگل آنالیتیکس به صورت درصدی است و از 1% تا 100 %  را به صورت نمودار میله ای و دایره ای نشان می دهد . همچنین مقدار رشد بازدید کننده ها نیز به صورت نمودار خطی و درصدی نشان داده میشود. شما می توانید با آنالیز وب سایت در گوگل و انجام فرآیند های ثبت سایت در گوگل آنالیز تمام اطلاعات مورد نیاز خود از گوگل آنالیتیکس دریافت نمایید. مهمترین بخش آنالیز وب سایت در گوگل قسمت کاربردی و جذاب Audience یا همان مخاطبان در گوگل آنالیتیکس است. در این بخش شما می توانید تعداد حضور کاربران و نحوه رفتار آنها در سایت را به صورت نموداری و آماری مشاهده کنید و حتی در صورت نیاز  این اطلاعات را به صورت فایل های آماری مثل اکسل دانلود نمایید.

GoogleAnalyticsPros&Cons
مزایا و معایت گوگل آنالیتیکس

معایب و مشکلات گوگل آنالیتیکس

1. عدم توانایی در بررسی ریز فعالیت کاربران:

گوگل آنالیتیکس توانایی ریز شدن روی فعالیت کاربران در سایت شما را ندارد. به طور مثال آنالیتیکس از داشتن ابزاری مانند گزارش حرارتی (Heatmaps) و قیف فروش حرفه ایی (Professional Sales Funnel) بهره نمی برد.

2. نمایش داده بدون هیچگونه تحلیل:

اطلاعات نمایش داده شده در آنالیتیکس داده پایه می باشد و تحلیل روی اطلاعات داده شده نیاز به کارشناس متبحر جهت ارائه به مدیران خود دارد که البته کارشناس مربوطه ضمن داشتن دانش کافی می بایست دقت لازم را نیز داشته باشد تا گزارش تحلیل شده به صورت دستی را با حداقل خطا جهت تصمیم گیری ارائه دهد.

3. عدم توانایی در اتصال به کمپین های مختلف:

تنها کمپینی که امکان اتصال به گوگل آنالیتیکس را دارد مربوط به گوگل ادز (Google Ads) می باشد. لذا تعریف کمپین های دیگر مانند صباویژن، یکتانت و حتی کمیپن های شبکه های اجتماعی امکان معرفی در آنالیتیکس را ندارد.

4. عدم نمایش رویدادهای (Events) سایت:

در خوشبینانه ترین حالت رخدادها در سایت شما به تفکیک صفحه در گوگل آنالیتیکس شناسایی خواهد شد. لذا تحلیل فعالیت کاربران در سایت شما به ازای تحلیل رخدادها برای رویدادها (Events) امکان پذیر نمی باشد. لذا مدیریت محصول در سایت شما توسط این ابزار امکان پذیر نیست.

5. عدم نمایش دقیق تمامی داده های سایت:

ارائه گزارشات گوگل آنالیتیکس دقیق نمی باشد و این موضوع به دلیل حجم زیاد داده روی سرورهای گوگل می باشد و مکانیزم پیچیده این کمپانی در لایه های میانی منجر به از دست دادن داده (Dropping Data) فعالیت های مشتریان وبسایتها خواهد شد.

6. پیچیدگی گزارشات:

پیچیدگی در تهیه گزارشات اختصاصی شده بر اساس نیاز مدیران سایت شما در ابزار آنالیتیکس بسیار دشوار می باشد.

7. نیاز به تخصص دیجیتال مارکتینگ در استخراج تحلیل ها:

در خصوص این سرویس باید گفت که برای اینکه بتوانید بهترین کارایی و خروجی را از این سرویس داشته باشید باید به خوبی به تمام جوانب آن آشنا باشید. لذا مدیران و صاحبان کسب و کار نیاز دارند تا دانش کافی نسبت به دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) داشته باشند تا بتوانند از اطلاعات پایه آنالیتیکس استفاده کرده و به صورت دستی و با کمک از ابزارهای جانبی نسبت به تحلیل دقیق کسب و کار آنلاین خود اقدام نمایند.

8. نیاز به تخصص پایگاه داده در استخراج تحلیل ها:

شاید در ظاهر این سرویس برای افراد مبتدی هم ساده و کارآمد باشد اما بخش های تخصصی و پیچیده زیادی را دارد که برای تحلیل نیاز به کمک گرفتن از افراد خبره و با تجربه است. همچنین گزارش های کاربردی این ابزار به صورت پیش فرض موجود نبوده و مدیران محترم می بایست آموزش کافی از جستجو (Query) در این بستر را فرا بگیرند چرا که فیلترهای حرفه ایی در این ابزار تعریف نشده است.

9. عدم راهنمایی صحیح در کاربرد مفاهیم پیچیده:

بعضی از مفاهیم و بخش های گوگل آنالیتیکس کاملا پیچیده و به صورت کاملا پایه ارائه می شود و برداشت صحیح از داده های اعلامی نیاز به تحلیل کارشناسی کافی دارد.

10. بروزرسانی مداوم بدون بستر آموزشی:

با توجه به بروز رسانی های مداوم سرویس های گوگل ممکن است شما درباره سرویس های جدید و نحوه کارکرد آنها اطلاعات چندانی نداشته باشید و آموزش این سرویس ها نیز برای شما زمان بر باشد .

با توجه به موارد و مشکلات فوق الذکر، سایت وب متریک (www.webmetric.ir) امکان تحلیل کسب و کار آنلاین شما را به سادگی با رویکرد آموزش محور در اختیار شما قرار می دهد به طوری که شما برای تحلیل های مورد نیاز خود نیاز به هیچگونه کارشناس خبره و با تجربه در این زمینه نخواهید داشت و ابزار وب متریک به تمام نیازهای شما پاسخ خواهد داد.

نظرات بسته شده است.