آنالیز سایت با گوگل: نحوه تحلیل سایت با گوگل آنالیتیکس در مجله وب متریک ?

احتمالا به تازگی کسب و کار اینترنتی خودتون رو شروع کردید اما چقدر از ابزارهای تحلیل وب مثل گوگل آنالیتیکس می¬دونید؟
آمار بازدیدکنندگان از سایت دارید؟ چند درصد از اونا به مشتری شما تبدیل میشن؟ 20% ؟ 30% ؟
در مورد سلیقه کاربران چقدر اطلاعات دارید؟ چه چیزهایی را بیشتر دوست دارند؟ آیا به درستی می¬تونید هدایت¬شون کنید؟

احتمالا شما به تازگی کسب و کار اینترنتی خودتون رو شروع کردید یا یک وب­سایتی رو به تازگی راه انداختید، اما چقدر از ابزارهای تحلیل وب مثل گوگل آنالیتیکس می­دونید؟ آمار بازدیدکنندگان از سایت را دارید؟ کاربران وارد شده، فعالیت­های کاربران چطور؟ چند درصد از کاربران تبدیل به مشتریان شما می شوند؟ 20%، 40%، چند درصد؟ در مورد سلیقه کاربران چقدر اطلاعات دارید؟ می­دونید اونا تو سایت شما واقعا دنبال چی می­گردند؟ چه چیزهایی رو بیشتر دوست دارند؟ آیا به درستی می­تونید هدایت­شون کنید؟ با ما همراه باشید تا در مورد Google analytics یا به اصطلاح ساده­تر گوگل آنالیز بیشتر صحبت کنیم و مزایا و معایب استفاده از آنالیز گوگل را بررسی کنیم.

گوگل آنالیتیکس چیست و دقیقا چه کار می­کند؟

Google analytics ابزاری برای تحلیل وب هست که امکانات بی­نظیری برای ارزیابی رفتار و سلیقه کاربران، سنجش ترافیک ورودی و خروجی وب­سایت در اختیار شما قرار می دهد. این خبر برای شما که مالک وب سایت هستید و هزاران کار جورواجور دیگه برای انجام دادن دارید و وقت کافی برای جمع­ کردن اطلاعات ندارید، خبر خیلی خوبیه. جالبتر اینکه گوگل انالیز مبتدی رایگانه و برای شروع آنالیز وب سایت در گوگل کافیه یک حساب Gmail داشته باشید.

این ابزار واقعا شگفت­انگیزه و امکانات زیادی داره. با ثبت سایت در گوگل آنالیز می­تونید به اطلاعات بسیار خوبی در رابطه با پارامترهای حیاتی وب­سایت دسترسی داشته باشید. مثلا اینکه در یک بازه معین چه تعداد بازدید کننده داشته­اید، چندتا از این بازدیدکننده­ها افراد غیرتکراری بودند، و از چه مناطق جغرافیایی هستند. Google analytics اکثر از روشهای خودکار برای تعیین این معیارها استفاده می­کنه. تعداد این معیارها خیلی زیاده و خلاصه اینکه هر آن­چه که شما در مورد سلیقه و علاقه­مندی­های مشتریاتون نیاز دارید فراهم می­کنه. مثلا شما می­تونید به متریک­های مربوط به شبکه اجتماعی بررسی کنید و ببینید مثلا 20% ترافیک شما مربوط به کدوم شبکه اجتماعیه و از کجا می­اید.

با آموزش گوگل آنالیتیکس می­تونید در مورد ترافیک تمامی کانال ها اطلاعات کسب کنید، مثلا اینکه کدوم سایتها به شما لینک دادند و چقدر از اونا ترافیک دریافت می­کنید. چقدر شما از ترافیک بقیه سایتها استفاده می­کنید، تفکیک میزان ترافیک ورودی و خروجی را مطابق استراتژی بازاریابی در کسب و کا شما را دنبال خواهد کرد. حتی می­تونید متوجه شوید که بازدیدکنندگان بعد از اینکه وب سایت شما رو ترک کردند کجا میرند؟ چه تعداد از این بازدیدکننده ها به مشتری تبدیل شده اند، تعداد بازدیدکننده­هایی که تو سایت شما ثبت نام کرده اند چقدر بوده و چه کارهایی میشه کرد تا طراحی وب سایت ساده و امن باشه.

WhyGoogleAnalytics
مدل ارائه گزارشات در گوگل آنالیتیکس

 چرا از گوگل آنالیز استفاده کنیم؟

درک کاملی از سفر مشتری به وب سایت شما از لحظه ورود تا خروج، راز موفقیت بازاریابی شماست. هرچه­قدر در مورد نیازمندی­های و علاقه­مندی­ها و سلیقه مشتریان بیشتر بدونید، به همون اندازه می­تونید بیشتر بفروشید. در حالت کلی سه تا مرحله برای آنالیز وب سایت در گوگل وجود داره که باید در موردش بدونید:

·        نحوه جذب مشتریان (Acquisition): به معنی ایجاد آگاهی از برند در بین کاربران

·        رفتار کاربران (Behaviour): به معنی تقویت و ترغیب کاربران با کسب و کار شماست.

·        تبدیل کاربران به مشتریان (Conversion): به معنی تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریان واقعی است.

این سه مورد هسته اصلی قیف­های بازاریابی را تشکیل میده و ردیابی و اندازه گیری این معیارها خیلی مهمه. Google analytics به شما امکان میده همه داده­ها را به راحتی ضبط کنید، و در نهایت استدلال کنید کدام ­یک از تلاشهای بازاریابی برای شما کار می­کنند و کدوم یک ناکارآمد هستند. وقتی چنین تحلیل دیجیتالی رو به راحتی در دسترس دارید، با آگاهی بهتری می­تونید تصمیمات شغلی رو بگیرید.

اطلاعات ثبت شده توسط Google analytics به راحتی در گزارش­های مختلف رابط کاربری مشتریان قابل دسترسی هستند. می­تونید این گزارش­ها رو تجزیه و تحلیل کنید تا مشتریان خودتون رو که وارد قیف بازاریابی شما می­شوند و در سفر مشتری حرکت می­کنند.، بهتر بشناسید.

چگونه شروع به کار کنیم؟

تنها چیزی که لازم دارید یک حساب کاربری گوگل و معرفی وب سایت تون به Google analytics است. قدم بعدی اینه که یک کد جاوا اسکریپتی به هدر سایت اضافه کنید تا اطلاعات مربوط به همه صفحات رو برای شما جمع­اوری کنه. این داده­­ها بر اساس معیارهای خاص از قبل موجود، گزارش­های مربوطه را به شما ارائه می­کنند مثلا اینکه کاربر چه­طور به سایت شما رسید. همچنین می­تونید تنظیمات مربوط به جمع­اوری و انالیز داده را برای خودتون شخصی­سازی کنید. و هرجایی گیر کردید از راهنمای گوگل استفاده کنید. البته تنظیمات و استخراج گزارشات کاربردی در آنالیتیکس خیلی پیچیده می باشد و نیاز به دانش کافی در حوزه دیجیتال مارکتینگ دارد.

مزایا و معایب استفاده از آن

شما با ثبت سایت در گوگل آنالیز، به امکانات زیادی دسترسی پیدا می­کنید که استفاده از اونا کاملا رایگان است. و مهم­ترین مزیتش در هدفش نهفته است. جمع­آوری و تحلیل اطلاعات. شما برای اینکه فروش خوبی داشته باشید، فالورهای زیادی داشته باشید تا مطالب وب سایت شما رو بخونند و دنبال کنند، در وهله اول باید بدونید اونا واقعا چی می­خوان و دوست دارند چه مطالبی رو بخونند، از چه کالا و محصولاتی بیشتر خوششون میاد و بیشتر خرید می­کنند. این هدف گوگل انالیز هست که بزرگترین مزیتش تعیین استراتژی فروش برای مالک وب سایت هست.

اما معایبش چی میتونه باشه…؟ در این جا به 5 موردشون اشاره می­کنیم:

1-   برای تحلیل داده­ها روی کمک گوگل حساب نکنید. گوگل فقط اطلاعات پایه را برای شما جمع آوری میکنه.

2- اطلاعات ارائه شده از طرف گوگل کلی و به صورت ناشناس است. خیلی از بازاریاب­ها دوست دارند اطلاعات جزئی­ تر و شخصی ­تری در مورد مشتریان داشته باشند که گوگل در دسته بندی این اطلاعات بشدت مشکل داره.

3-  با Google analytics خیلی قدرت مانور روی اطلاعاتی که از سایر پلتفرم­های جمع­اوری داده بدست میارین، ندارین و داده­های بسیار کمی را می­تونین از یه نرم­افزار دیگه برای انالیز دقیق­تر وارد کنین. لذا شما همیشه نیاز دارید تا از چند پلتفرم تحلیل داده استفاده کنید تا بتوانید گزارشات کاربردی و یکپارچه تهیه کنید.

4-  نیاز به تخصص در حوزه دیجیتال مارکتینگ و پایگاه داده جهت اخذ گزارشات کاربردی جهت استراتژی فروش وجود دارد.

5- بیشتر مردم برای معرفی و تبلیغات خود از Google ads استفاده می­کنند ولی هم­چنان قادر نیستند به صورت قوی و یکپارچه کمپین­های تبلیغاتی دیگر خودشان را مدیریت کنند.

سایت وب متریک راه حل شما

گوگل آنالیز اگرچه خیلی رایج هست ولی در سال 2020 ابزار مناسبی برای تحلیل عملکرد سایت شما نمی باشد و معایبش همانطور که گفته شد مانع بزرگی در تحلیل فعالیت کاربران روی سایت شما می باشد. خبر خوب اینکه، سایت وب متریک (webmetric.ir) تمام ابزار مورد نیاز شما برای تحلیل سایت را به صورت کاملا کاربرپسند ایرانی و به شکل فارسی در اختیار شما قرار می دهد.

 

 

نظرات بسته شده است.