از گذشته مردم در هر جامعه ایی به دنبال فرمول موفقیت در کسب و کار خودشون بودند. امروزه نیز با توجه به تمایل مردم به خرید به صورت اینترنتی، موفقیت در کسب و کار آنلاین از مهمترین عوامل بقاء و توسعه بیزینس به حساب می رود. حالا سوال اساسی، عوامل موفقیت یک کسب و کار آنلاین چه مواردی می باشند؟ به عبارت بهتر، صاحب کسب و کار آنلاین، به چه عواملی نیاز دارد تا بتواند در بازار اینترنتی دیده شود و شرایط فروش خدمات و محصولات خود را درکنار رقبای آنلاین خود داشته باشد. در این مقاله، تیم محتوای سرویس وب متریک، سعی دارد تا با تکیه بر مبانی علمی و تجربی، عوامل موثر در این امر را به زبان خیلی ساده با شما در میان بگذارد:
- سکو (سایت یا اپلیکیشن): کسب و کار آنلاین برای اینکه خدمات و یا محصولات خود را به نمایش و فروش برساند، نیاز به سایت و یا اپلیکیشن دارد که به طور کلی سکو نامیده می شود. اینکه سکو با چه تکنولوژی و چقدر کاربر پسند تهیه شود در توسعه میزان تعامل کاربران با محصولات و خدمات شما تاثیرگذار خواهد بود. هزینه تهیه سکو از چند صد هزار تومان توسط سایت سازها و اپلیکیشن سازها شروع می شود، سایت های مدیریت محتوا مانند وردپرس هم با چند میلیون تومان قابل پیاده سازی می باشند و با چند ده میلیون تومان امکان راه اندازی سایت و یا اپلیکیشن سفارشی سازی شده وجود دارد. شایان ذکر است که بعضی از اصناف مانند فروشندگان بلیط هواپیما و قطار و اتوبوس و یا هتل داران و همچنین فروشگاه سازها، بدون هزینه و به صورت رایگان سایت و یا اپلیکیشن را همراه محصولات در اختیار شما می گذارند و از شما صرفاً انتظار فروش محصولات و خدمات را دارند؛ در این مدل درآمد شما از پورسانت فروش محصولات روی پلتفرم مربوطه می باشد.
- تبلیغات برای سکو: برای اینکه کسب و کار شما دیده شود و کاربران در اینترنت سایت و یا اپلیکیشن شما را ببینند، نیاز به تبلیغات دارید. کانال های تبلیغاتی به صورت کلی شامل شبکه های اجتماعی، بهینه سازی در موتورهای جستجو و تبلیغ های موتور جستجو و شبکه های تبلیغاتی که امکان اجاره کلیکی بنر را در سایت های تبلیغ دهنده می دهند را فراهم می سازد. نکته خیلی خیلی مهم در این عامل، اثربخشی تبلیغات هست؛ یعنی اینکه به ازای هزینه ایی که مصرف می گردد، کاربران هدفمند جهت فروش محصول و یا خدمت جذب نماییم. اینکه هزینه های سنگین تبلیغاتی انجام دهیم، ولی در نهایت، به آگاهی برند و فروش و بازدید ما کمکی نکند، به معنای عدم اثربخشی تبلیغات و سوخت شدن هزینه تبلیغات مربوطه می باشد.
- تحلیل رفتار کاربران آنلاین: عامل سومی که خیلی خیلی اهمیت داره و هماهنگ کننده سکو و عامل تبلیغاتی می شود، تحلیل رفتار کاربران آنلاین هست. با این سرویس می توانید متوجه شوید که کاربران شما از رویه های داخل سایت و یا اپلیکیشن شما رضایت دارند و یا خیر. همچنین می توانید سفر کاربران خود را از زمان ورود به سایت یا اپلیکیشن تا زمان خروج آن بررسی کنید و اثربخشی تبلیغات از هر کانال را به دقت اندازه بگیرید؛ تا با هدفمند خرج کردن هزینه های تبلیغاتی، درآمدهای خود را حداکثر نمائید.
با عنایت به موارد موصوف، سرویس تحلیل رفتار کاربران آنلاین وب متریک، امکان رصد “سفر کاربران” از نقطه ورود به سایت تا زمان خروج را به همراه تمامی فعالیت های انجام شده توسط کاربر را به صورت دسته بندی شده در اختیار صاحب کسب و کار قرار می دهد. بدین ترتیب، صاحب مشاغل آنلاین با چشمی باز و نگاهی هدفمند نسبت به آینده، کیفیت کاربرانی که وارد سایت می شوند و فعالیت هایی که انجام می دهند را رهگیری خواهد کرد و هر روز نسبت به بهینه سازی برنامه بازاریابی خود اقدام خواهد نمود.